Hoe een werken-bij website je employer branding versterkt
Je ziet het steeds vaker; een werken-bij-website. Een website volledig ingericht op het werven van nieuwe medewerkers. Deze website staat los van wat jij als bedrijf doet voor je klanten, maar focust zich op het laten zien van de werkcultuur, loopbaanmogelijkheden en extra benefits. In dit artikel lees je hoe een werken-bij-website jouw employer branding kan versterken.
Een werken-bij-website is een website volledig ingericht op het werven van nieuwe kandidaten en het invullen van vacatures. Je kunt het zien als een online visitekaartje. Daar waar een corporate website het visitekaartje is voor klanten, is een werken-bij-website het visitekaartje voor potentiële sollicitanten.
Je richt een werken-bij-website zo in dat jij laat zien waarom je een topwerkgever bent en waarom kandidaten voor jou moeten kiezen. Naast de praktische dingen, zoals arbeidsvoorwaarden en thuiswerkmogelijkheden, laat je ook zien wat de bedrijfscultuur is en wie de toekomstige collega’s worden. Met een werken-bij website schets je een beeld van hoe het is om bij jouw organisatie aan de slag te gaan als nieuwe werknemer.
Door een specifieke website te bouwen kun je content scheiden van klanten en potentiële kandidaten. Immers, een klant heeft weinig baat bij content over collega’s en arbeidsvoorwaarden. En potentiële kandidaten zijn vooral opzoek naar waar ze komen te werken, welke loopbaanmogelijkheden er zijn en wat de bedrijfscultuur is. Er zijn nog veel meer voordelen aan een werken-bij website:
Betere vindbaarheid voor vacatures
Door de focus te leggen op vacatures en daaraan gerelateerde content zorg je ervoor dat vacatures beter vindbaar zijn voor je potentiële kandidaten. Met een werken-bij-website voorkom je dat vacatures worden ondergesneeuwd door reguliere content die gericht is op de klant.
Een betere indexatie voor zoekmachines
Een werken-bij-website is voor werkzoekenden beter vindbaar bij zoekmachines. Dit komt doordat de focus van de website op vacatures en werkgeversinformatie ligt. Dit draagt bij aan een hogere positie in online zoekresultaten wanneer iemand zoekt naar specifieke vacatures. Uiteraard is het wel belangrijk dat je rekening houdt met SEO-instellingen om nog beter vindbaar te zijn.
Betere statistieken
Conversiedoelstellingen zijn anders voor een werken-bij-website dan voor een corporate website. Omdat een werken-bij-website zich volledig focust op kandidaten zijn de resultaten van deze conversies beter meetbaar dan wanneer je enkel een vacaturepagina op je corporate website zou hebben. Een tool zoals Google Analytics kan de doelgroep beter in kaart brengen, omdat deze volledig bestaat uit potentiële kandidaten en niet wordt verward met klanten. Dit heeft als bijkomend voordeel voor de corporate website dat statistieken niet worden vervuild met data van kandidaten die research doen naar jouw organisatie.
Meer sollicitaties door betere candidate journey
Een candidate journey is het proces die een kandidaat doorloopt vanaf het moment dat hij interesse toont in een organisatie, tot het besluit om wel of niet te solliciteren. Een werken-bij-website draagt bij aan de verbetering van de candidate journey. Door alle belangrijke informatie voor kandidaten op een plek te bundelen creëer je overzicht en houd je de aandacht van de kandidaat vast. Zo blijft de kandidaat langer op de website, klikt hij vaker door op pagina’s en leert hij meer over de voordelen van werken bij een organisatie. Hierdoor wordt de organisatie aantrekkelijker, voelt de kandidaat zich meer betrokken bij organisatie, waarmee de motivatie om te solliciteren wordt vergroot.
Betere kwaliteit sollicitanten
Tot slot wordt de kwaliteit van sollicitanten verhoogd, omdat kandidaten goed kunnen beoordelen of de organisatie goed bij ze past. Ook kunnen ze zelf beter inschatten of ze geschikt zijn voor een vacature.
Een goed ingerichte werken-bij-website mag niet ontbreken als je een sterke employer branding wil neerzetten en nieuwe kandidaten wil aantrekken. Zo ontstaat er meer ruimte voor storytelling en krijgt jouw waardevolle content rondom jouw employer branding een logische plek. Ook overtuigd? We helpen je graag bij het ontwikkelen van een werken-bij-website die jouw employer branding versterkt en je helpt met het aantrekken van nieuw talent!