Waarom een klantportaal jouw organisatie vooruithelpt
Telefonisch orderstatussen doorgeven, het mailen van voorraden en adresgegevens van klanten wijzigen. Voordat je het weet is er weer een werkdag voorbij. Dat kan makkelijker! Maar hoe dan? Want je hebt klanttevredenheid hoog zitten en bovendien wil je de persoonlijke benadering niet wegstrepen uit jouw organisatie.
Een klantportaal kan hierbij helpen zonder dat dit ten koste gaat van je beloftes. Immers, er blijft meer tijd over voor écht klantcontact wanneer je de processen waar niet per se medewerkers voor benodigd zijn digitaliseert. In dit artikel lees je waarom een klantportaal jouw organisatie vooruit kan helpen.
Voordat we de diepte ingaan, is het wel zo handig om te weten wat een klantportaal nou eigenlijk is. Een klantportaal, of self-service portaal, is een beveiligde webomgeving waar alleen klanten toegang tot hebben. Zij kunnen binnen deze omgeving op een veilige manier 24/7 online hun zaken regelen. Een klantportaal kan beschikken over allerlei soorten informatie en functies, het is maar net wat voor jouw klanten en organisatie belangrijk is.
Zoals gezegd hangen de functies binnen een klantportaal erg af van jouw organisatie en wensen maar bovenal de wensen van jouw klanten. Daarom zal je in kaart moeten brengen welke taken jouw klanten zelf willen uitvoeren en welke data zij tot hun beschikking willen hebben. In eerste plaats moet het portaal van meerwaarde zijn voor de klant, het moet die functionaliteiten bevatten waar de klant op zit te wachten. Bovendien moet het gebruiksvriendelijk zijn, anders zal hij alsnog de telefoon pakken.
Wanneer jouw klant de voordelen van het portaal inziet, pluk jij daar de vruchten van. Door processen te digitaliseren houd je tijd over voor écht gericht klantcontact. Denk ook na over hoe je als organisatie met het portaal wilt werken. Wat kan geautomatiseerd worden? Zijn de wensen van jouw klanten wel te realiseren? Wat is daarvoor nodig?
De combinatie van een goede gebruikservaring en de juiste functionaliteiten aan zowel klant- als organisatiezijde zorgt voor een mooie digitaliseringsslag waar beide partijen mee geholpen zijn.
Portalen worden bij ons altijd op maat ingericht. We houden dus rekening met de functies die voor jouw klant en organisatie benodigd zijn. Denk aan simpele handelingen, zoals het doorvoeren van een adreswijziging of het inzien van een factuur. Maar ook track-and-trace functionaliteiten, bestelfuncties, werkroosters inzien en het beheren van abonnementen zijn opties.
Bij het ontwikkelen van portalen komt een flink stuk techniek kijken. Niet alleen de technieken waarmee het portaal gebouwd wordt, maar denk ook aan de koppelingen die benodigd zijn voor het importeren en exporteren van data. Een portaal is altijd gekoppeld aan één of meerdere back-office systemen, zoals een ERP-, CRM- of financieel pakket. Dit doen we op basis van API’s. Deze koppelingen zorgen ervoor dat de gewenste zaken geregeld en ingezien kunnen worden.
We zouden eindeloos na kunnen denken over de beste strategie voor jouw klantportaal. Dat doen we dus niet. Bij TRES beginnen we al vrij snel met inrichten. Binnen een sprint kunnen we een eerste, basale versie online zetten. Hierna kijken we per stap wat de meeste waarde toevoegt voor jouw organisatie of klant. Wij geloven in de ervaring van de gebruikers en leggen dit naast verzamelde data. Dit geeft inzicht in de werking van het portaal. Aan de hand hiervan gaan we aan de slag met quick-wins in het systeem, het design, de functionaliteiten en de navigatie. Net zo lang tot jouw klanten zich thuis voelen binnen het portaal en op een soepele manier 24/7 hun zaken kunnen regelen.