Server Side Tagging: de toekomst van dataverzameling zonder third-party cookies
De ontwikkelingen op het gebied van (digitale) privacy volgen elkaar snel op. Voor bezoekers van websites is dit een prettige ontwikkeling, aangezien organisaties hierdoor niet zomaar gebruikersgegevens mogen verzamelen of zonder toestemming marketing cookies mogen plaatsen. De opkomst van de cookiebanner heeft er al voor gezorgd dat een bezoeker expliciet toestemming moet geven voor het verzamelen van gegevens. Een volgende ontwikkeling op dit gebied is dat third-party cookies steeds vaker geblokkeerd gaan worden. Dit heeft effect op de hoeveelheid data die je verzamelt. Deze verandering biedt kansen, maar roept waarschijnlijk ook veel vragen op. Want hoe ga je om met de beperkingen van data? En welke stappen kun je nu al nemen? Digital marketeer Kars vertelt je er meer over in dit artikel.
Third-party cookies zijn cookies die bepaalde data naar externe partijen doorsturen, zoals Google Analytics. Deze cookies verzamelen informatie over de activiteiten van gebruikers, zoals welke pagina's ze bezoeken en welke producten ze bekijken. Als digital marketeer plaats je deze cookies vaak zelf, bijvoorbeeld via Google Tag Manager.
Stel, je hebt een website genaamd ‘jouwbedrijf.nl’. Wanneer er een Google Analytics 4-cookie wordt ingeladen, wordt de verzamelde data direct naar een server van Google gestuurd voor verwerking. Deze server, evenals de verwijzing naar deze server, komt van een derde partij, namelijk Google, en behoort dus niet tot je eigen website.
Steeds meer browsers en adblockers blokkeren third-party cookies vanwege zorgen over privacy. Doordat data die via deze cookies wordt verzameld terechtkomen bij externe partijen, bestaat er een groter risico dat persoonlijke gegevens zonder toestemming worden gedeeld. Dit gaat ten koste van de privacy van de websitebezoekers.
Door de blokkades loop je steeds meer website data mis in Google Analytics, maar ook conversiedata op advertentieplatformen. Vooral voor organisaties die actief zijn met advertising campagnes is het belangrijk om toegang te hebben tot volledige en bruikbare data. Website data is belangrijk voor het beoordelen van de performance van je kanalen en voor het maken van strategische keuzes. Conversiedata is belangrijk voor advertentieplatformen om het algoritme optimaal te laten functioneren en het maximale aan conversies te behalen, zodat je je budget effectief kan inzetten.
Third-party cookies worden steeds vaker geblokkeerd en in de toekomst gaat dit alleen maar meer toe nemen. Daarom is het belangrijk toe te werken naar een situatie waarbij er helemaal geen third-party cookies meer geplaatst worden. Met zo’n toekomstbestendige oplossing voorkom je dat je belangrijke data misloopt. Een van de beste methoden op dit moment is het gebruik van first-party cookies via Server Side Tagging (SST). Met SST verzamel je data via een eigen server, first party dus, waardoor je de kans op blokkering vermindert. Doordat je zelf controle houdt over wat er verwerkt en doorgestuurd wordt, verzamel je niet alleen meer data, maar verbeter je ook de privacy voor de eindgebruiker.
Bij TRES weten we hoe belangrijk het is om je data optimaal te benutten. Daarom hebben we een strategische samenwerking met TAGGRS, een specialist in Server Side Tagging met bewezen technologie en een gebruiksvriendelijke interface. Dit platform biedt niet alleen inzicht in de extra data die je verzamelt, maar helpt ook bij een stapsgewijze en zorgeloze implementatie. Wij begeleiden je bij elke stap, van strategie tot optimalisatie, zodat je meer uit je data haalt en voldoet aan de nieuwste privacy eisen.
Met een toekomstbestendige dataoplossing zoals SST, zorg je ervoor dat jouw organisatie eenvoudig blijft meebewegen in een veranderd digitaal landschap. Benieuwd hoe we jouw data-strategie kunnen versterken en optimaliseren? Neem contact op met Kars om de mogelijkheden te bespreken.