Verbeter de gebruikservaring van je klantportaal met deze 5 user experience design principes
Wil je er digitaal zijn voor je klanten, dan heb je een efficiënt en gebruiksvriendelijk klantportaal nodig. Zo kunnen klanten hun zaken regelen wanneer zij dat willen en vereenvoudig je tegelijkertijd je bedrijfsprocessen. Een win-win situatie! Een goede user experience (UX) van het klantportaal helpt de tevredenheid van de klant te verhogen en de loyaliteit te versterken.
De naam verraadt het eigenlijk al: UX is de overall ervaring van de gebruiker met een product of service. Welke interactie hebben eindgebruikers met het klantportaal en hoe voelen ze zich daarbij? Het is een multidisciplinaire benadering die zich richt op de gebruiker, de context en de doelen van de interactie op het portaal.
Het UX-design proces bestaat uit verschillende stappen, die elkaar overlappen en aanvullen. Het begint met onderzoek naar de gebruikersbehoefte. Tijdens de analysefase worden de verzamelde data geanalyseerd en gecombineerd met de doelstellingen om een duidelijk beeld te scheppen van de uitdagingen die er liggen.
Daarna worden de oplossingen en concepten uitgewerkt. Dit kan bijvoorbeeld in een wireframe of met een flowchart. Dit helpt om de gedachtegang visueel te maken en om feedback te ontvangen van stakeholders. Daarna worden deze concepten aangevuld met het design en zijn ze klaar voor implementatie.
Na evaluatie kan het nodig zijn bij te sturen. Het is een iteratief en agile proces waarbij gebruikersfeedback continu wordt opgevolgd en verwerkt tot het eindproduct of de dienst. UX-design is dus nooit klaar.
UX en UI (user interface): het wordt vaak in één adem genoemd en zijn beide bedoeld om tot een betere en vriendelijkere gebruikerservaring te komen. Toch zijn het twee verschillende dingen. Waar UX zich richt op de totale gebruikservaring ligt bij UI de focus op het grafisch design. UI gaat over hoe het product er uit ziet en hoe de eindgebruiker ermee omgaat. Het richt zich op de visuele aspecten, zoals de lay-out, typografie en bouwstenen die bijdragen aan een overtuigende online identiteit.
UI is dus onderdeel van UX. Het maakt het product visueel aantrekkelijk en zorgt voor een intuïtieve interactie met het product. En dat draagt bij aan een positieve UX.
Houd de interface rustig en laat de belangrijkste informatie op een prominente plek zien. Vermijd overbodige knoppen of functies. Een eenvoudige interface zorgt voor minder afleiding, zodat de eindgebruiker minder snel geneigd is af te haken.
Het is belangrijk dat de eindegebruiker makkelijk kan vinden wat hij zoekt. Zorg daarom voor een logische navigatie en gebruik heldere taal. Maak gebruik van conventies; plaats onderdelen op de plekken die gebruikers gewend zijn. Zo staat een logo meestal links bovenaan en scrolt een website doorgaans van boven naar beneden en niet van links naar rechts.
Laadtijden kunnen de ervaring van de eindgebruiker negatief beïnvloeden. Gebruik een CMS dat afbeeldingen niet overbodig groot houdt. Zoals bijvoorbeeld Umbraco.
Gebruik gegevens over de eindgebruiker om de ervaring op maat te maken. Dit kan bijvoorbeeld door aanbevelingen te doen op basis van eerdere interesses. Door het tonen van relevante content is de kans groter dat de klant langer geboeid is en eventueel terugkomt voor meer.
Test en verfijn voortdurend. Gebruik data en feedback van klanten om de ervaring voortdurend te verbeteren. Test veranderingen en pas ze aan als ze niet werken. Zo blijft je klantportaal aan de wensen van de klanten voldoen.
Kies je voor TRES, dan kies je voor een partij die de UX-denkwijze in het DNA heeft zitten. We helpen je stap voor stap de UX-design principes toe te passen binnen je website of klantportaal. En belangrijker: we helpen je het onderdeel te laten worden van je organisatie.