Zo maak je in 7 stappen jouw werken-bij-website SEO-proof
In de huidige krappe arbeidsmarkt wil je goed vindbaar zijn. Daarom is het belangrijk om je werken-bij-website te optimaliseren voor zoekmachines. Met SEO zorg je ervoor dat je werken-bij-website beter vindbaar is. Merk je dat er nog weinig verkeer is op je werken-bij-website? Dan is het tijd om aan de slag te gaan met SEO. In dit artikel leggen we in 7 stappen uit hoe je jouw werken-bij-website goed vindbaar maakt voor potentiële werknemers met SEO.
SEO staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, en is belangrijk voor je werken-bij-website. Het is een proces om de vindbaarheid van je website te verbeteren zodat deze hoger in de zoekresultaten verschijnt bij relevante zoekopdrachten. Een goed ingerichte, gestructureerde website met relevante content en sterke SEO is niet alleen goed voor de vindbaarheid van je werken-bij-website, maar ook voor het bereiken van de juiste doelgroep. Je trekt er dus niet alleen meer kandidaten mee aan, maar ook kandidaten die beter passen bij jouw vacatures.
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om je werken-bij-website te optimaliseren voor zoekmachines. Onze tips helpen je op weg:
Er is een duidelijke synergie tussen marketing en HR als het gaat om het aantrekken van talent. Marketing brengt expertise in zoekwoordanalyse, contentcreatie en promotie met zich mee, terwijl HR de diepgaande kennis heeft van de organisatie en de specifieke behoeften van het personeel. Samenwerking tussen deze twee disciplines is cruciaal om het meeste uit de wervingsinspanningen te halen en de juiste kandidaten aan te trekken.
Zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, zijn het belangrijkste onderdeel van een sterke SEO. Denk na over welke woorden en zinnen potentiële werknemers gebruiken om naar je vacatures of je organisatie te zoeken. Kom je er niet helemaal uit? Gebruik dan een tool, zoals Google Keyword Planner of Semrush, die je helpt met een zoekwoordenanalyse. Deze tools geven je informatie over bijvoorbeeld het zoekvolume en de concurrentie. Op basis van deze informatie kan je de juiste zoekwoorden kiezen die je vervolgens gebruikt in je vacatureteksten, titels, metabeschrijvingen, URL’s en andere content. Dit helpt potentiële kandidaten om jouw website en vacatures te vinden.
Zoekmachines gebruiken links om door je website te navigeren. Door met interne linkbuilding relevante pagina’s met elkaar te verbinden zorg je ervoor dat jouw website beter indexeerbaar en dus vindbaar is. Daarnaast is relevante informatie makkelijker te vinden voor bezoekers, omdat ze kunnen doorklikken zonder zelf te hoeven zoeken op de website. Zo kun je in je vacatures links plaatsen naar relevante pagina’s, zoals bijvoorbeeld een pagina met extra informatie over de arbeidsvoorwaarden of een medewerkersverhaal die inhoudelijk vertelt over de functie. Dit geeft de kandidaat meer informatie over de organisatie en de werkzaamheden. Schrijf je regelmatig blogs? Zorg er dan voor dat je in deze blogs linkt naar passende vacatures. Dit helpt potentiële werknemers om te zien welke carrièremogelijkheden er bij je bedrijf zijn. Wanneer je interne linkbuilding goed toepast, creëer je voor zoekmachines een overzichtelijk web van relevante pagina’s. Hierdoor scoor je hoger in zoekresultaten, wat leidt tot een grotere kans om de juiste kandidaten te vinden.
Naast het optimaliseren van je werken-bij website voor zoekmachines, speelt externe linkbuilding een belangrijke rol bij het verbeteren van de zichtbaarheid en autoriteit van je site. Door relevante websites in jouw sector, of vakplatforms als MarketingXperts.nl of werf-en.nl, naar jouw werken-bij pagina te laten linken, laat je zoekmachines zien dat jouw website betrouwbaar en waardevol is. Dit kan bijvoorbeeld door artikelen te schrijven waarin je jouw werken-bij website noemt als voorbeeldcase.
Goede alt-tags kunnen je website toegankelijker en beter vindbaar maken voor een groter publiek. Het zijn alternatieve tekst labels die worden gebruikt om de inhoud van afbeeldingen te beschrijven voor bezoekers die geen afbeeldingen kunnen zien. Zoekmachines gebruiken alt-tags om de inhoud van een pagina te begrijpen en indexeren zodat deze juist worden weergegeven in zoekresultaten. Gebruik je bijvoorbeeld een foto van een collega die op kantoor werkt met een laptop? Dan gebruik je niet de woorden "laptop", "kantoor" en "collega". Je schrijft in plaats daarvan een korte zin, zoals "medewerker met laptop in kantooromgeving". Zorg dat je alt-tags in iedere afbeelding op je website toepast. Zo wordt de afbeelding beter vindbaar in zoekmachines en dus ook voor potentiële kandidaten.
Wist je dat je met sociale media ook de vindbaarheid van je werken-bij-website kan verbeteren? Wanneer je relevante content deelt op je sociale mediakanalen worden deze berichten geïndexeerd door zoekmachines. Met als resultaat dat jouw website hoger in de zoekresultaten verschijnt bij zoekopdrachten. Ook kun je met sociale media de bekendheid van je werken-bij-website vergroten door de link te delen in posts zodat mensen je website kunnen bezoeken. Deel je vacatures op social media en gebruikt relevante hashtags zodat je vacatures onder de aandacht van jouw doelgroep worden gebracht. Ook is het waardevol om te reageren op reacties en berichten van andere mensen. Dit verhoogt de betrokkenheid en zorgt ervoor dat je merk zichtbaar is. Post je consistent op social media, dan bouw je een publiek op en verbeter je de SEO met als resultaat meer sollicitaties van de juiste kandidaten.
Structured data is een schematische weergave voor zoekmachines die uitlegt wat er op jouw website staat. Voor je werken-bij-website is het een manier om zoekmachines gestructureerde informatie over vacatures te geven. Denk bijvoorbeeld aan locatie, aantal uren, salaris, functieomschrijving, functie-eisen en nog veel meer. Zoekmachines kunnen deze gestructureerde gegevens gebruiken om vacatures op een meer georganiseerde manier weer te geven in zoekresultaten. Dit kan resulteren in een speciale weergave van de vacature bovenaan de zoekresultaten met belangrijke informatie over de vacature.
Dan is het tijd om je website te optimaliseren! Wij kijken graag met je mee hoe jouw website verbetert kant worden, zodat deze beter vindbaar is en de juiste kandidaten aantrekt. Heb je nog geen werken-bij-website? We helpen je graag bij het ontwikkelen hiervan en zorgen dat jouw website hoog scoort in de zoekresultaten.