5 praktische toepassingen van generatieve AI in digitale klantprocessen

Praktische Tips AI 03 LR

AI vliegt je om de oren. Iedereen lijkt gebruik te maken van ChatGPT, Midjourney en andere generatieve AI-modellen. Maar hoe zet je zelf AI slim in voor je digitale klantprocessen om zo je succes en klanttevredenheid te verhogen? In dit artikel belichten we vijf praktische toepassingen van generatieve AI (GenAI).

Wat is generatieve AI?

De kans is groot dat je al weet wat generatieve AI is, maar we leggen het toch nog even kort uit. GenAI-modellen zijn in staat om zelfstandig nieuwe content te genereren, zoals tekst, afbeeldingen en video’s. Deze technologie gebruikt machine learning-modellen om patronen en structuren in bestaande gegevens te analyseren en vervolgens op basis daarvan nieuwe en originele output te creëren. Zonder data kan een GenAI-systeem echter niets beginnen. Hoe dat precies zit leggen we uit in ons artikel over de samenwerking tussen data en GenAI.  Met de komst van GenAI kunnen organisaties sneller inspelen op de veranderende markt. Een kans die je in dit digitale tijdperk niet aan je voorbij wil laten gaan.   

GenAI in digitale klantprocessen

GenAI transformeert de wijze waarop organisaties interactie hebben met hun klanten. Wanneer je het op de juiste manier inzet, helpt het je organisaties bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Deze technologie opent nieuwe wegen om de klantervaring te verbeteren en de efficiëntie binnen organisaties aanzienlijk te verbeteren. Maar hoe kun je GenAI op de juiste wijze inzetten?

1. Optimaliseer en automatiseer je klantenservice

Chatbots (geautomatiseerde virtuele assistenten) zijn 24/7 beschikbaar om vragen van klanten te beantwoorden en eventuele problemen op te lossen. Dankzij Natural Language Processing kunnen chatbots menselijke gesprekken nabootsen en de context van een gesprek begrijpen om daarop in te spelen. Ze bieden gepersonaliseerde en efficiënte service zonder wachttijden. AI-chatbots leren continu bij, wat de servicekwaliteit steeds verder verbetert en leidt tot lagere kosten en hogere klanttevredenheid voor organisaties. 

2. Meer aankopen door gepersonaliseerde productaanbevelingen

Je kunt GenAI-modellen trainen om klantgegevens te analyseren, zoals eerdere aankopen, zoekgeschiedenis en browsegedrag. Met deze data kan GenAI selecties maken waarmee productaanbevelingen gegenereerd worden die het beste passen bij een individuele gebruiker. Dit verhoogt de kans op conversie wat kan resulteren in een hogere omzet.

3. Bespaar tijd met geautomatiseerde content creatie

Van SEO-geoptimaliseerde artikelen en social media posts tot productbeschrijvingen en afbeeldingen, GenAI kan een breed scala aan content creëren. Dit bespaart niet alleen aanzienlijk veel tijd en kosten, maar zorgt er ook voor dat klanten een consistentere merkervaring beleven.

4. Verhoog conversies met dynamische landingspagina’s

Landingspagina’s zijn belangrijk, omdat je hiermee voorkomt dat jouw bezoeker moeite moet doen om de juiste informatie te vinden. Met GenAI kun je in een handomdraai teksten genereren voor verschillende landingspagina’s die je kunt afstemmen op specifieke doelgroepen en zoekwoorden. Hiermee verhoog je de kans op conversie.  

5. Creëer gepersonaliseerde advertenties

Met behulp van GenAI creëer je advertenties die specifiek zijn afgestemd op de interesses en browsegedrag van de gebruiker. GenAI kan op basis van deze data gebruikers analyseren, waarmee dynamische advertenties geoptimaliseerd kunnen worden voor een maximaal bereik, engagement en conversie.

Uitdagingen bij gebruik van GenAI

GenAI biedt enorme mogelijkheden, maar brengt ook uitdagingen en risico's met zich mee. GenAI-systemen kunnen indrukwekkende resultaten produceren, maar zijn niet feilloos. Er bestaat het risico op onjuiste of misleidende outputs, ook wel 'hallucinations' genoemd.  

Andere aandachtspunten zijn privacy en security. GenAI werkt met grote hoeveelheden data, waaronder mogelijk gevoelige informatie. Zorgvuldige implementatie, duidelijke richtlijnen en menselijk toezicht blijven noodzakelijk. Daarnaast kan GenAI worden misbruikt voor zaken als het verspreiden van desinformatie. 

Voorbeeld AI Chatgpt2

Daarnaast hebben GenAI-modellen grote hoeveelheden relevante data nodig om effectief te worden getraind. Voor organisaties met schaarse of beschermde data kan dit uitdagingen met zich meebrengen. Ook is het trainen van GenAI-modellen niet alleen kostbaar en intensief, maar het roept ook vragen op over consumentenprivacy en data-eigendom.  
 
Organisaties die GenAI inzetten, moeten zich bewust zijn van deze risico's. Het is daarom belangrijk om transparant te zijn over hoe persoonlijke data wordt ingezet en beschermd. 

Digitale klantprocessen transformeren

Generatieve AI heeft de kracht om digitale klantprocessen te transformeren, van klantenservice tot gepersonaliseerde marketing. De mogelijkheden om processen te automatiseren en te personaliseren, bieden organisaties de kans om efficiënter en effectiever te opereren. Met de juiste aanpak kan GenAI een waardevolle teamgenoot zijn in het streven naar innovatie en verbeterde klantervaring.  Ben jij klaar om je digitale klantprocessen naar een hoger niveau te tillen met GenAI? Vraag een gratis consult aan om jouw website of portaal te transformeren.  

Meer weten?

Bouke Weening

Bouke

Commercieel manager
boukeweening@tres.nl +31 (6) 55 22 33 53

Bekijk meer artikelen