First, we think...

Volg je ons al langer, dan heb je waarschijnlijk de ‘thinkfase’ al voorbij zien komen. Het is de fase die voorafgaat aan de ontwikkeling van een website. Waarom wij het belangrijk vinden deze fase samen te doorlopen én wat je ervan kunt verwachten? Tijd om Uko, consultant bij TRES, wat vragen te stellen.

Wat houdt de thinkfase in?

‘Vaak zien we dat bedrijven vanuit hun eigen behoeften redeneren. Ze zetten op hun website wat ze willen vertellen, terwijl het bij klantgerichte digitalisering juist draait om het centraal stellen van de eindgebruiker. Daarom starten we het traject altijd met een thinkfase, waarbij we in drie interactieve workshops de behoeften van de eindgebruiker leren kennen. Uiteindelijk komen we tot een webdesign die toegevoegde waarde levert voor de opdrachtgever én eindgebruiker.’

Tres Reportage 4Web

Hoe zien deze workshops eruit?

‘Voor de eerste workshop starten we als TRES met het inventariseren van data. Dit doen we aan de hand van beschikbare gebruikers- en sitestatistieken. Ook doen we een concurrentieonderzoek om de propositie van de opdrachtgever beter te begrijpen. Als voorbereiding vragen we de opdrachtgever persona’s op te stellen, een fictieve vertaling van de doelgroep naar een persoon. Elke doelgroep krijgt zo een eigen persona, compleet met naam en een foto.

Tijdens de eerste workshop challengen we de opgestelde persona’s door de opdrachtgever te bevragen op basis van de geïnventariseerde data: Waarom gaat jouw eindgebruiker jouw product of dienst gebruiken, wat zijn de behoeften, angsten en frustraties? En wat wil de gebruiker doen met de digitale oplossing die we gaan bouwen? Als we de persona’s helder hebben, definiëren we de klantreis per persona en verdiepen we ons in de digitale touchpoints tijdens deze klantreis; waar in de klantreis wordt de website geraadpleegd en wat is het doel? De antwoorden op deze vragen vertalen we naar user stories en vormen de puzzelstukjes voor de opbouw van de website.

Na de eerste workshop schetsen we aan de hand van de user stories de opbouw van de website in de vorm van een wireframe. Dit is een schematische weergave waarin alle onderdelen van de website een plek krijgen; de navigatiestructuur en de kritische succesfactoren zijn bepaald.

Een wireframe is nog vrij van vormgeving, waardoor we tijdens de tweede workshop een objectieve discussie kunnen voeren over de opzet van de website. We vragen de opdrachtgever ons te challengen op het wireframe aan de hand van zijn kennis van de doelgroep. Een interessante workshop, omdat hierbij inside-out en outside-in bij elkaar komen. Het wireframe wordt door deze workshop nog scherper gesteld en de blauwdruk van de website wordt in deze fase gevormd.

Wireframe

Na de tweede workshop verrijken we het gecreëerde wireframe met de merkidentiteit. Onze leaddesigner zorgt voor de finishing touch door alle onderdelen perfect in balans met elkaar te brengen. Waar moet de nadruk op liggen, welke zaken zijn secundair en waar is interactie gewenst? Zo ontstaat het definitieve design van de nieuwe website.

In de derde workshop presenteren we het design. Samen met de navigatiestructuur en het functioneel ontwerp vormt dit de basis van de nieuwe website.’

Wordt er ook gekeken naar de doelen van de opdrachtgever?

‘Vanzelfsprekend! Uiteraard moeten de behoeften van de doelgroep matchen met de doelen van onze opdrachtgever. Of dit nu meer omzet is of minder werkdruk op de klantenservice; het juiste concept vervult de behoeftes van de doelgroep én van de opdrachtgever. Pas wanneer die perfect in balans zijn, spreken we van een goede website.’

Meer weten?

Uko

Uko van der Meulen

Consultant
uko@tres.nl +31 (6) 55 22 22 29

Bekijk onze cases

Card

NRG

Corporate website

Card

Klantportaal op maat

Fritom website card

Corporate website

Windesheim website card

Corporate website

BFNL klantportaal card

Klantportaal op maat

Card

KPN

Klantportaal op maat

SUSA klantportaal card

Klantportaal op maat

CJIB website card

Corporate website