Data en generatieve AI: de accelerator van de digitale evolutie
In de steeds veranderende digitale wereld is de rol van kunstmatige intelligentie (AI) onmiskenbaar geworden. AI, gevoed door uitgebreide datacollecties, heeft zich ontpopt als een krachtige versneller van de digitale evolutie. Zo kunnen bedrijven, naast overleven in een competitief landschap, ook succesvol zijn. In dit artikel gaan we dieper in op de samenwerking tussen data en generatieve AI (GenAI)en de toekomst van GenAI bij de ontwikkeling van digitale oplossingen.
Het is niemand ontgaan dat AI zich in een rap tempo heeft geëvolueerd van een futuristisch concept naar een onmisbare tool voor diverse organisaties. Taken die voorheen ondenkbaar waren zijn dankzij GenAI werkelijkheid geworden. Denk bijvoorbeeld aan geautomatiseerde klantenservice, geavanceerde data-analyses en besluitvormingsprocessen die bedrijfsstrategieën verfijnen. Echter, zonder gebruik van de juiste data benut je niet de volledige potentie van GenAI.
Data is de brandstof voor elk GenAI-model. Zonder toegang tot uitgebreide, nauwkeurige en relevante datasets kunnen GenAI-modellen niet effectief worden getraind. Modellen zijn dan niet in staat om patronen te herkennen, gedrag te voorspellen of beslissingen te nemen die voor jouw organisatie relevant zijn. De data waarmee GenAI-modellen getraind zijn komen uit diverse bronnen; van online artikelen en afbeeldingen tot aan klantinteracties op digitale platforms.
Door data-gedreven inzichten kunnen organisaties effectiever reageren op marktveranderingen en nauwkeuriger risico's inschatten. De interactie tussen data en GenAI laat zien hoe deze samen meer kunnen bereiken dan elk op zichzelf. Echter, de effectiviteit en nauwkeuring van de antwoorden van AI-modellen wordt ook bepaald door de kwaliteit van data. Wanneer je effectief gebruik wil maken van de kracht van GenAI, dan is het van belang om het model toegang te geven tot data die jouw organisatie weerspiegelt en de manier waarop jouw organisatie opereert. Want zonder deze context behaal je een minder verfijnd resultaat.
Bij digitale oplossingen, zoals websites en klantportalen, speelt GenAI ook een steeds grotere rol. GenAI-modellen kunnen teksten en afbeeldingen genereren die op een website of portaal gebruikt kunnen worden. Ook kunnen GenAI-modellen gebruikersgedrag en data over interacties op de website analyseren om de gebruikerservaring vervolgens te personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan op maat gemaakte productomschrijvingen die kunnen leiden tot een verhoogde conversie. Zo worden deze platforms met behulp van AI niet alleen functioneler, maar ook intuïtiever in het gebruik.
Ook onze developers zetten GenAI in tijdens hun werkzaamheden. We bieden onze developers bijvoorbeeld een abonnement op GitHub CoPilot. Zo kunnen zij binnen hun eigen code-editor GenAI gebruiken. Dit helpt ze onder andere bij het schrijven van code, het maken van unittests en het optimaliseren van oplossingen. Ook helpt GenAI ze op weg wanneer ze met een nieuw concept aan de slag gaan. Door GenAI te integreren in onze workflow, versterken we niet alleen de efficiëntie van onze developers, maar ook de kwaliteit van onze oplossingen.
GenAI gaat zich nog veel verder ontwikkelen. Hoewel we de toekomst niet kunnen voorspellen, verwachten we dat de ontwikkeling van digitale oplossingen verder zal gaan dan enkel het personaliseren op basis van gebruikersgedrag of het genereren van relevante zoals grafische en audiovisuele content. We voorzien interactieve ervaringen die real-time content genereren op basis van individuele behoeften van gebruikers. Uiteindelijk zal GenAI de manier waarop organisaties communiceren met klanten veranderen. Dit zorgt voor hogere klanttevredenheid, kostenbesparing en verbeterde merkloyaliteit, maar ook voor hogere klantverwachtingen. Ben je benieuwd hoe generatieve AI jouw digitale oplossing naar een hoger niveau kan tillen? Neem vrijblijvend contact op met ons en we denken graag met je mee.