Twee ontwikkelingen binnen SEO die je moet weten

Ontwikkelingen binnen Search Engine Optimization zijn er continu en wanneer je zelf niet actief bent in het vakgebied, is het lastig bijbenen. Als digital marketeer, met een bijzonder grote interesse voor SEO, ben ik altijd op zoek naar die ontwikkelingen om onze opdrachtgevers verder te helpen. Zo bezocht ik begin februari Friends of Search, hét Nederlandse congres voor marketeers die search engine marketing inzetten. Hoewel ik er veel interessante presentaties bijwoonde, zijn er twee ontwikkelingen binnen SEO waarvan ik vind dat je ze moet weten.

1. Privacy wordt belangrijker

Waar mensen nu nog vrij gemakkelijk omgaan met cookies, gaat er in de nabije toekomst veel veranderen. Google gaat 3rd party cookies namelijk standaard weigeren en ook Microsoft gaat stappen zetten. Zo krijgt de gebruiker bij de installatie van de Microsoft Edge Browser de keuze om advertenties standaard te weren. Bij Friends of Search werden drie opties getoond waar de gebruiker uit kan kiezen: mild, standaard en volledig beschermd. Waar de gebruiker bij mild wel persoonlijke advertenties te zien krijgt, sluiten advertenties bij de optie standaard minder aan. Kies je voor volledig beschermd? Dan krijg je irrelevante advertenties te zien, maar is je privacy wel volledig beschermd. Deze ontwikkeling laat zien dat organische vindbaarheid en daarmee content onwijs belangrijk is en steeds belangrijker wordt. De boodschap? Win het vertrouwen van de gebruiker en zorg dat ze ambassadeur worden van jouw merk. 

FOS2020 2 (1)

2. Please je gebruiker

De inspirerende sessie van VanMoof liet zien dat sturen op de eindgebruiker en retentie zijn vruchten afwerpt. De fabrikant van minimalistische stadsfietsen heeft grote stappen gemaakt in funnel optimalisatie. Waar ze eerst met een unboxing video van twee minuten hun eindgebruiker met de handen in het haar achterlieten, bieden ze nu een zeven minuten variant aan waarbij de gebruiker één op één kan unboxen zonder de video te pauzeren. Dit is slechts een voorbeeld van de manieren waarop VanMoof de gebruiker weet te pleasen. Zo kunnen bezoekers van de website middels virtual reality een VanMoof fiets in hun huiskamer plaatsen en worden functionaliteiten op de website continu geoptimaliseerd. Het doel? Van traffic fans proberen te maken. 

Zoals je leest sluiten deze twee optimalisaties heel goed op elkaar aan. Naar verwachting zal de focus, naast traffic en conversie, voor veel bedrijven dit jaar nog komen te liggen op personalisatie en retentie. Het zijn ontwikkelingen die ik veel tegenkom en ook tijdens Friends of Search werden ze herhaaldelijk genoemd. Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar de impact. Ik houd het in ieder geval in de gaten!

Meer weten?

Rienk

Rienk Doevendans

Digital marketeer
rienk@tres.nl Neem contact op