Optimaliseer je sollicitatieproces in 6 stappen
De rol van werken-bij-websites in moderne wervingsstrategieën is exponentieel gegroeid. Organisaties begrijpen steeds beter dat deze websites niet alleen dienen als vacaturebanken, maar als krachtige instrumenten om de employer branding te versterken. De sleutel tot het succes van deze websites ligt niet alleen in visuele aantrekkingskracht, gebruikersvriendelijkheid en informatie over de organisatie en arbeidsvoorwaarden, maar ook in het slim gebruik van data. In dit artikel duiken we dieper in op hoe je als organisatie data kunt inzetten om je sollicitatieproces te optimaliseren.
Je hebt data nodig om bezoekersgedrag te kunnen analyseren. Het verzamelen van data helpt je om de potentiële kandidaat beter te begrijpen. Hierdoor kun je jouw werken-bij-website beter op de informatiebehoefte afstemmen. Het stelt je in staat om inzicht te krijgen in het gedrag van je websitebezoekers, hun interesses en hun interacties met de inhoud. Door deze waardevolle informatie te analyseren, kun je de werken-bij-website finetunen, de juiste boodschap afstemmen en de candidate journey optimaliseren. Maar dan moet je wél de juiste data verzamelen, afgesteld op jouw doelstellingen.
Je kunt diverse data verzamelen om inzicht te krijgen in hoe sollicitanten jouw werken-bij-website gebruiken en hoe ze het sollicitatieproces doorgaan. In je meetplan heb je gedefinieerd wat de belangrijkste conversiestappen op je website zijn. Aan de hand van deze definities kun je relevante data verzamelen. Denk bijvoorbeeld aan de duur van het websitebezoek, klikgedrag en het invullen van formulieren. We geven je graag een aantal tips om je helpen met het verzamelen van data om je sollicitatieproces te meten, analyseren en optimaliseren.
De CTA is een cruciaal element op je werken-bij-website. Overweeg hoe je de CTA-knop vormgeeft en welke actie je van sollicitanten verwacht. Is een cv ontvangen de gewenste actie, of is een laagdrempelig contact zoals een WhatsApp-bericht voldoende om in contact te komen? Zorg ervoor dat de CTA duidelijk en uitnodigend is.
Een van de meest voorkomende struikelblokken voor sollicitanten is een te complex sollicitatieformulier. Vereenvoudig het proces door alleen essentiële informatie te vragen in de eerste fase van de aanmelding. Dit kan het aantal afhakers drastisch verminderen.
Een ATS kan je helpen het sollicitatieproces efficiënter te beheren. Het is een krachtige tool die het wervingsproces automatiseert en verbetert. De koppeling tussen een ATS en je werken-bij-website draagt bij aan een optimaal sollicitatieproces. Het stelt je in staat om sollicitaties te volgen, kandidaten te beoordelen en snel en geautomatiseerd te reageren, wat de ervaring van zowel kandidaten als recruiters verbetert.
Transparantie is essentieel om vertrouwen op te bouwen bij sollicitanten. Zorg ervoor dat je duidelijke informatie geeft over het verloop van het sollicitatieproces, de verwachte tijdslijnen en de communicatiekanalen die worden gebruikt om contact op te nemen met kandidaten.
Steeds meer kandidaten gebruiken mobiele apparaten om te solliciteren. Zorg ervoor dat je werken-bij-website goed werkt op smartphones en tablets. Dit vergroot de toegankelijkheid en het gemak voor sollicitanten.
Bovengenoemde punten helpen je met het verzamelen van de juiste data, zodat je jouw werken-bij-website kan optimaliseren voor een effectiever sollicitatieproces. Dit draagt bij aan een betere candidate experience waardoor je de juiste kandidaten aantrekt. Kijk naar verbanden tussen gegevens om conclusies te trekken voor het verbeteren van jouw vacatures en website. Blijkt bijvoorbeeld uit de data dat bezoekers veelal via social media op je website komen? Focus je dan op het promoten van je website op deze kanalen. Haken er veel bezoekers af op specifieke pagina’s? Onderzoek in je data waar dit aan ligt zodat je deze pagina’s kunt verbeteren.
Benieuwd hoe het verzamelen en analyseren van data je werken-bij-website en sollicitatieproces kan optimaliseren? We helpen je graag met een op maat gemaakte werken-bij-website en het verzamelen van data. Zo ben jij klaar om geschikte kandidaten aan te trekken.