Bereid je voor op Google Analytics 4
Universal Analytics stopt met het verwerken van data per 1 juli 2023. Met de introductie van Google Analytics 4 hing dit al even in de lucht. Mocht je nog geen voorbereidingen getroffen hebben, dan is het nu tijd voor actie. In dit artikel lees je waarom je alvast data moet verzamelen met Google Analytics 4, wat belangrijke verschillen zijn met Universal Analytics en welke voorbereidingen je kunt treffen op het werken met GA4.
Het is inmiddels zo'n drie jaar geleden dat Google Analytics 4, ook wel GA4, werd geïntroduceerd. Dat dit de nieuwe manier zou worden voor het tracken van data en dat er op termijn afscheid genomen zou worden van Universal Analytics was duidelijk. Maart 2022 publiceerde Google een blog waarin bekendgemaakt werd dat er vanaf juli 2023 geen nieuwe data meer verwerkt wordt in Universal Analytics.
Met Google Analytics 4 moeten we wennen aan een volledig nieuwe manier van meten en analyseren. Onderstaand noemen we een aantal, in onze ogen belangrijke, verschillen met Universal Analytics.
Andere manier van meten
De manier van meten is toch wel het grootste verschil tussen UA en GA4. Waar Universal Analytics alles via sessies meet, gekoppeld aan gebruikersdata, werkt Google Analytics 4 met het event-driven datamodel. De nadruk komt meer te liggen op waardevolle bezoeken en interacties. Een groot voordeel is dat je met GA4 standaard cross-device en cross-channel kunt meten.
Nieuwe manier van analyseren
Een andere manier van meten vraagt ook om een nieuwe manier van analyseren. Binnen Google Analytics 4 heb je de beschikking over de analysehub, waarmee je diepgaande analyses kunt uitvoeren. Deze functie was voorheen enkel beschikbaar voor GA-360 klanten, maar is nu voor iedereen toegankelijk.
Machine learning
Middels machine learning genereert Google Analytics 4 inzichten over gebruikersgedrag en conversies. Denk bijvoorbeeld aan voorspellingen over welke gebruikers waarschijnlijk gaan converteren. Aan de hand van deze data kan je jouw marketingactiviteiten verder optimaliseren.
Meer oog voor privacy
Nu Google steeds vaker onder vuur komt te liggen omtrent privacy schending, kan het haast niet anders dan hierop anticiperen. Binnen Google Analytics 4 worden IP-adressen niet meer opgeslagen. Bovendien heb je meer controle over de privacy-instellingen. Overigens heeft Google nog niet gereageerd op de huidige controverse in de Europese Unie over het gebruik van Google Analytics.
Heb je nog geen Google Analytics 4 property ingesteld? Dan raden we aan dit zo snel mogelijk te doen. Hoe eerder je dit doet, hoe meer data je al binnen GA4 verzameld hebt wanneer Universal Analytics stopt. Historische data uit UA kan je namelijk niet meenemen. Sterker nog, dit zal na minstens zes maanden komen te vervallen. Bedenk dus ook of je data wilt exporteren, zodat het niet verloren gaat.
Daarnaast is het waardevol om alvast vertrouwd te raken met de nieuwe interface. Google Analytics 4 verschilt namelijk nogal van Universal Analytics en dit wil je niet pas op 1 juli 2023 uitvinden. Kijk of je naast de technische implementatie ook alvast andere zaken kunt instellen. Denk aan het aanmaken van gebeurtenissen, het toevoegen van conversies en het instellen van doelgroepen. Ook zou je alvast varianten op je dashboards kunnen maken, waarbij je gebruikmaakt van data uit Google Analytics 4.
Het belangrijkste is dat je de tijd neemt om vertrouwd te raken met GA4. Onze tip? Zorg dat je zo snel mogelijk volledig overgaat naar GA4 en laat Universal Analytics op de achtergrond meedraaien. Op deze manier kan je een aantal maanden wennen aan de nieuwe interface en kan je dit blijven valideren aan de hand van data in Universal Analytics.