Optimaliseer jouw website met een meetplan in 5 simpele stappen

Tres 0 LR BW

Zodra je website live gaat ga je aan de slag met het verzamelen van data. Je wilt deze data graag analyseren, maar waar moet je eigenlijk op letten? Het opstellen van een meetplan kan hierbij helpen. Het maakt je doelen inzichtelijk en geeft je houvast tijdens het analyseren.

Wat is een meetplan?

Een meetplan is een document dat beschrijft hoe je de prestaties van je website gaat meten. Het plan helpt je met bepalen welke data je nodig hebt en hoe je deze data gaat verzamelen en analyseren. Het helpt je met het inzichtelijk maken en behalen van je doelstellingen rondom de optimalisatie van bijvoorbeeld je werken-bij-website.

Het opstellen van een meetplan

Met een goed meetplan krijg je inzicht in wat goed gaat en wat beter kan op je website. Door de resultaten uit de metingen te analyseren krijg je inzicht in je bezoekersgedrag en kun je jouw website optimaliseren voor betere prestaties. Wil je graag een meetplan opstellen? Dat kun je als volgt doen:

Sebastiaan En Arsen Colour

1. Doelstelling

De eerste stap is het vaststellen van het belangrijkste doel van je website. Stel je hebt een werken-bij-website en je wil zoveel mogelijk sollicitaties ontvangen. Dan is jouw belangrijkste doel op de website geschikte kandidaten te laten solliciteren.  Het doel van dit meetplan is om de prestaties van de website te meten en te analyseren, zodat deze website kan worden geoptimaliseerd om geschikte kandidaten te laten converteren tot sollicitanten. 

2. Definieer duidelijke KPI’s

Gebruik KPI’s (Key Performance Indicators) om te bepalen welke data je gaat gebruiken om je websiteprestaties te meten en wat je precies wilt bereiken. Enkele KPI’s die je kunt overwegen zijn: 

  • Aantal conversies: Dit is de meest directe maatstaf voor de doelstelling in het voorbeeld. Je wilt weten hoeveel mensen daadwerkelijk via je website een solliciteren. Het is belangrijk om dit aantal te vergelijken met voorgaande periodes om groei of achteruitgang te meten.
     

  • Conversieratio: Dit is het percentage bezoekers dat daadwerkelijk converteert. Een hogere conversieratio betekent dat een groter percentage van je bezoekers actie onderneemt. 

  • Sessies met engagement: In Google Analytics 4 wordt bijgehouden hoeveel sessies langer dan 10 seconden duurden, waarin een conversiegebeurtenis plaatsvond of waarin minimaal 2 scherm- of paginaweergaven zijn geteld. Dit geeft aan hoe betrokken bezoekers zijn en of ze de informatie op de website nuttig vinden. 

  • Verkeersbronnen: Analyseer waar je websiteverkeer vandaan komt (bijv. zoekmachines, sociale media, direct verkeer). Dit kan je helpen om te bepalen welke marketingkanalen het meest effectief zijn om conversies te behalen.

  • User Experience (UX): Een goede UX kan de conversieratio verhogen. Houd de algemene gebruikservaring van je website in de gaten, inclusief laadtijden, navigatiegemak en algemene gebruiksvriendelijkheid.

Focus je op de data die er echt toe doet en vermijd verschillende definities. Bepaal bijvoorbeeld of je het hebt over gebruikers of over bezoekers, zo voorkom je verwarring.

3. Stel vast welke meetmethode je gaat gebruiken

Nu je de KPI’s bepaald hebt ga je op zoek naar de juiste tools om de KPI’s inzichtelijk te maken. Zo kun je gebruik maken van Google Analytics en Google Search Console om de prestaties op je website te volgen en meten. Maar je kunt ook feedback van bezoekers verzamelen door hen vragen een enquête in te vullen, bijvoorbeeld via Hotjar. 

4. Meetfrequentie

Het is waardevol om je data frequent te verzamelen, bijvoorbeeld maandelijks. Je kunt ook naar geautomatiseerde dashboards kijken, zoals Looker Studio van Google. Hierdoor kun je trends sneller identificeren en eventuele problemen opsporen waar je direct op kunt anticiperen.  

5. Maak een meetrapportage

Tot slot; maak een rapportage. Dit verplicht je structureel de data in te duiken. Beschrijf in je rapportage welke data je hebt geanalyseerd, wat de belangrijkste bevindingen waren en welke aanbevelingen er zijn voor optimalisering.

Je meetplan optimaal inzetten

Wil je het maximale uit je meetplan halen, dan is het slim om deze met je team te delen. Zo krijgen alle betrokkenen inzicht in doelstellingen en opgestelde KPI’s. Controleer regelmatig of je meetplan nog up to date is, of dat de doelstelling en KPI’s aangepast moeten worden. Zo haal jij het meeste uit je meetplan.

DSC 2667 Tres LR

Wil je jouw website optimaal inzetten?

Dan is een meetplan een essentieel hulpmiddel. Het geeft je inzicht in wat goed en minder goed gaat op je werken-bij-website zodat je deze kan optimaliseren om je doelen te bereiken. Hulp nodig bij het opstellen van je meetplan? 
 

Neem contact op met:

Sebastiaan Hulshof

Sebastiaan

Digital Marketing Strateeg
sebastiaanhulshof@tres.nl +31 (6) 55 22 00 09

Bekijk meer artikelen