TRES wint de Dutch Interactive Award met de Fritom-case

20230608 213505

Tijdens de uitreiking van de Dutch Interactive Awards heeft TRES de award gewonnen in de categorie Service met de Fritom-case. De jury was vol lof over de case en prees het team voor hun baanbrekende creatie. De Fritom-case werd erkend als een belangrijke stap in de logistieke sector.

Het juryrapport benadrukte het feit dat TRES erin slaagde iets te creëren wat nog niet bestond en dat niet zomaar kon worden gekopieerd: “Iets als dit is heel ingewikkeld om daadwerkelijk te realiseren en de jury heeft respect voor de resultaten. De sector van Fritom – transport en logistiek – is misschien wel de laatste sector die digitaal gaat. Als je dan zó'n draai weet te maken, dan is dat in de sector een heel duidelijke, stevige stap voorwaarts.”

5 Procent Toename Van Nieuwe Klanten (3)
8 Procent Toename Van Gewonnen Offertes (2)
Stijging In Aantal Spotmarktoffertes (2)
Omzetstijging In De Spotmarkt (1)

Een digitaal platform voor zeven Fritom-bedrijven

Fritom heeft een op maat gemaakt digitaal platform voor alle zeven Fritom-bedrijven. Fritom Corporate, dat verantwoordelijk is voor de ondersteuning van de Fritom-bedrijven, zocht naar manieren om de service aan klanten te verbeteren en tegelijkertijd de werkdruk van medewerkers te verlichten. Het klantportaal, dat 24/7 beschikbaar is, boodt klanten reeds volledige controle en real-time informatie over de status van hun goederen, maar was nog niet toegankelijk voor nieuwe klanten. Pas na een intensief en handmatig offertetraject kregen deze toegang tot het klantportaal.

Digitaal onboarden van nieuwe klanten

Recentelijk is daarom een nieuwe functionaliteit toegevoegd aan het klantportaal: het digitaal onboarden van nieuwe klanten. Dit stelt prospects, en tegelijkertijd bestaande klanten, in staat om direct de spotprijs voor hun zending te berekenen en indien gewenst meteen een offerte aan te vragen. Door dit proces te digitaliseren, inclusief het rekening houden met uitzonderingen die van invloed zijn op de prijs, wordt er een aanzienlijke tijdsbesparing gerealiseerd. Jaarlijks ontvangt alleen al werkmaatschappij TGN Fritom zo'n 2.000 offerteaanvragen, dus de impact van deze digitalisering is enorm. Tevens heeft deze procesoptimalisatie voor een uniforme werkwijze gezorgd binnen alle zeven Fritom-bedrijven.

Laptop

Succesvolle groeistrategie

Dankzij het digitaal onboarden zijn er verschillende KPI's verbeterd. Zo is er een stijging van het aantal spotmarktoffertes te zien. Bovendien is de tijd voor het maken van een offerte drastisch verkort, van 60 minuten naar slechts 10 minuten. Doordat (nieuwe) klanten direct inzicht hebben in hun prijs, heeft dit tegelijkertijd geleid tot een aanzienlijke vermindering van de doorlooptijd van offerte naar order, van 2 dagen naar slechts 10 minuten.

Een andere positieve verandering is te zien in het klantenbestand: het aantal nieuwe klanten is gestegen van 25% naar 30%. Bovendien is het aandeel MKB klanten toegenomen van 88% naar 94%. Ook is er een stijging in het aantal gewonnen offertes, van 53% naar 61%. Dit heeft geleid tot een hogere omzet in de spotmarkt.

Marktpionier

De digitale onboarding van nieuwe klanten en het geautomatiseerde offerteproces heeft Fritom in de voorhoede van de markt geplaatst en heeft de aandacht getrokken van zowel bestaande klanten als potentiële nieuwe klanten. Al met al is de Fritom case een overtuigend voorbeeld van hoe digitalisering de service aan klanten kan verbeteren en tegelijkertijd de werkdruk van medewerkers kan verlichten. Met de Dutch Interactive Award op zak is deze case een inspiratiebron voor andere bedrijven in de transport- en logistieke sector die de digitale transformatie willen omarmen.

Bekijk ook onze cases

Corporate website

Digitalisering STAP-traject voor Civas

Klantportaal op maat

Digital marketing

Corporate website

Corporate website

Klantportaal & mobiele app op maat

Klantportaal op maat

NRG

Corporate website

Corporate website

Corporate website

Klantportaal op maat

KPN

Klantportaal op maat

Corporate website