De 5 voordelen van een composable DXP
2 februari 2022 | update 13 februari 2023
Voor veel organisaties is het digitale landschap een complexe en versnipperde omgeving. De website, het CRM-systeem, de e-commerceoplossing, apps, social media- en andere digitale kanalen worden afzonderlijk beheerd en geoptimaliseerd en zijn niet naadloos op elkaar afgestemd. Het resultaat? Een inconsistente merkbeleving en onsamenhangende digitale ervaring voor de klant, belemmering van de bedrijfsontwikkeling en onnodig hoge kosten onderaan de streep. In dit artikel ontdek je hoe een composable DXP deze uitdagingen tackelt en bijdraagt aan de flexibiliteit, innovatie en groei van je bedrijf.
Een composable DXP (digital experience platform) is een geïntegreerd softwareplatform. Het is samengesteld uit verschillende ‘bouwblokken’ waarmee portalen, apps, websites en andere online frameworks worden opgebouwd om een breed spectrum aan doelgroepen – klanten, prospects, verkopers, helpdeskmedewerkers, distributiepartners etc. – een optimale, gepersonaliseerde online gebruikerservaring te bieden. In tegenstelling tot een star en inflexibel monolithisch platform maakt een composable DXP gebruik van modulaire softwarecomponenten die afzonderlijk kunnen worden ontwikkeld, beheerd, en geüpgraded.
In een composable online landschap is je set aan systemen elk moment verwisselbaar en aanpasbaar. De samengestelde opbouw maakt het mogelijk om nieuwe technologieën en applicaties naadloos te integreren en op die manier snel te kunnen reageren op veranderende klantbehoeften of omstandigheden in de markt.
Voldoet een systeem of functionaliteit niet meer? Omdat bijvoorbeeld je dienstverlening of de behoefte van je doelgroep is veranderd? Dan kun je dat ene systeem of die ene functionaliteit vervangen zonder dat het de andere onderdelen in je digitale landschap beïnvloedt. Zo kun je voor elk onderdeel de oplossing integreren die het beste bij de klantbehoefte en bij je bedrijfspropositie past. Geëmbed in één en dezelfde klantreis, naadloos aansluitend bij de digital experience van de klant.
Door de modulaire opbouw van een composable DXP is het eenvoudig om je software op te schalen naarmate je bedrijf groeit of op basis van veranderende organisatie- of klantbehoeften. Met een composable platform kun je stapsgewijs beginnen en telkens iets nieuws introduceren; systemen en functionaliteiten kunnen eenvoudig worden toegevoegd of uitgebreid.
Een voorbeeld. Je hebt een start-up opgericht met een innovatieve online dienst voor het boeken van reizen. In het begin heb je nog niet veel gebruikers en bied je alleen het zoeken en boeken van vluchten. Naarmate je bedrijf groeit en meer gebruikers aantrekt, wil je je aanbod uitbreiden met meer geavanceerde functies, zoals bijvoorbeeld integratie met hotelboekingsdiensten. Met een composable DXP kan dat: je begint met de basisfuncties, en terwijl je bedrijf groeit, voeg je stapsgewijs nieuwe systemen of functionaliteiten toe die handig met elkaar samenwerken.
Stel: je wilt een nieuw online platform voor het ontwikkelen en verkopen van online producten lanceren. Met een traditionele monolithische aanpak zou je moeten wachten tot de hele software is ontwikkeld en getest voordat die kan worden uitgerold. Dat kan maanden tijd in beslag nemen.
Omdat een composable DXP is opgebouwd uit onafhankelijke systemen en functionaliteiten, kunnen verschillende ontwikkelteams afzonderlijke functies en componenten parallel aan elkaar ontwikkelen en/of koppelen aan standaardfunctionaliteiten uit de markt. Terwijl het ene team werkt aan de ontwikkeling van de basisfuncties, werkt het andere aan bijvoorbeeld de koppeling met een bestaande betaaloplossing of de integratie met een mailingtool. Hierdoor kan de time-to-market aanzienlijk worden verkort. Bijkomend voordeel: je versterkt je concurrentiepositie in de markt.
Bij gebruik van een monolithisch klantportaal kan het zomaar zo zijn dat klanten van een retailer voor elke actie naar een ander platform moeten: voor de aankoop van producten moeten ze naar de webshop, voor bijvoorbeeld het inleveren van spaarpunten naar een aparte app, etc. Dit zorgt voor een inconsistente en vaak frustrerende ervaring.
Omdat je in een composable DXP services en functionaliteiten integreert in je eigen platform, heeft de eindgebruiker altijd dezelfde user experience. Of hij nu winkelt in je webshop of facturen betaalt in het administratiesysteem, de klantbeleving is telkens consistent. Dit verbetert niet alleen de gebruikerservaring, maar ook de efficiëntie van je bedrijf en de klanttevredenheid.
Een composable DXP maakt je bedrijf future proof doordat het de flexibiliteit biedt om – ook na livegang van het platform – snel en gemakkelijk technologieën en applicaties te integreren of juist uit te sluiten. Wil je wijzigen van CRM-pakket of heb je behoefte aan een andere ERP-oplossing? Dat kan, en zonder dat de hele portal omvalt. Je kunt het platform dus eenvoudig laten mee-ontwikkelen met veranderende marktomstandigheden en organisatie- of klantbehoeften.
Kortom: door te kiezen voor een composable DXP, investeer je in een toekomstbestendig online landschap dat klaar is voor de uitdagingen van morgen.