Drie interessante ontwikkelingen binnen Google Ads

De ontwikkelingen op het gebied van SEA lijken elkaar steeds sneller op te volgen. Zaak om bij te blijven, je te verdiepen en te experimenteren. Begin februari bezocht ik Friends of Search, hét Nederlandse congres voor marketeers die search engine marketing inzetten. Hier nam ik drie interessante ontwikkelingen mee op het gebied van Google Ads, die ik graag met jullie deel.

1. Maak de machine slim

Het gebruik van slimme biedstrategieën in Google Ads is een veelbesproken onderwerp, zo ook tijdens Friends of Search. Een slimme biedstrategie past je bod aan volgens een algoritme, die gebaseerd is op de gegevens in jouw Google Ads account. Meerdere sprekers spraken over mogelijkheden om die gegevens aan te vullen. Door waardevolle informatie vanuit CRM of DMP systemen te exporteren naar Google Ads kun je Google van meer informatie voorzien waardoor het algoritme beter wordt. De ervaringen van de slimme biedstrategieën verschillen enorm, maar door Google te voorzien van de juiste data kun je het daadwerkelijk ‘slim’ maken.

2. Wijziging in match types

In juni 2019 is er een update geweest waardoor de matchtypes ‘aangepast breed’ en ‘zinsdeel’ zijn veranderd. Deze update zorgt ervoor dat deze zoekwoorden worden gekoppeld aan zoektermen met synoniemen of zoektermen die dezelfde intentie duiden. Het gevolg is dat de advertenties worden vertoond bij irrelevante zoektermen, daarnaast kun je vertoond worden bij zoekwoorden die je in een ander advertentiegroep hebt. De update geldt vooralsnog alleen voor Engelstalige campagnes. Wanneer precies is nog niet duidelijk, maar dit jaar zal deze update ook worden toegepast op de Nederlandstalige campagnes.

Sprekers Brad Geddes en Gianluca Benelli hebben deze update al ervaren en deze was zeer negatief. Voor de ‘aangepast breed’ en ‘zinsdeel’ zoekwoorden werden de kosten per conversie namelijk bijna verdubbeld. Beide sprekers waarschuwen ons alvast voor deze update en tegelijk bieden ze een helpende hand; beide hebben namelijk hun eigen script gemaakt die helpt bij het analyseren van het zoektermenrapport. Gianluca heeft ook een script gemaakt voor de ‘dispersion index’ en ‘cannibalization index’. Het eerste is een percentage van zoektermen die niet direct overeenkomen met de zoekwoorden, het laatste is een percentage van zoektermen die overeenkomen met zoekwoorden in andere advertentiegroepen.

FOS 2020 3

3. Conditional Ads

In Google Ads kun je parameters toevoegen aan je advertenties om de relevantie van je advertentie te vergroten. Eerst stel je de condities op en vervolgens kun je bepaalde waardes toevoegen als men aan één of meerdere condities voldoet. Denk aan condities als dag van de week, tijd van de dag, locatie, etc. Dit is een eenmalige setup waarmee je veel tijd bespaart. Spreker Martin Roettgerding gebruikte als voorbeeld een pizzeria. Als iemand in de middag op zoek is naar pizza dan is het tonen van de lunchspecial in je kop of beschrijving aantrekkelijker dan het tonen van de avondspecial. Of misschien heeft de pizzeria elke dag een andere special. Er is ook een mogelijkheid om je advertenties aan te passen op basis van het weer, hier heb je wel een koppeling voor nodig.

Met name de wijziging in match types is een ontwikkeling om goed in te gaten houden en op tijd op te anticiperen. Het zal ongetwijfeld wat onrust veroorzaken in ons vakgebied. Zelf ben ik vooral nieuwsgierig naar het slimmer maken van de machine en op die manier profijt te hebben van de slimme biedstrategieën. Ik ben inmiddels aan het uitzoeken hoe wij dit kunnen toepassen. Heb jij je hier al in verdiept? Ik ben benieuwd naar je ervaring!

Meer weten?

TB

Tjanh Bong Huong

Digital marketeer
tjanhbonghuong@tres.nl Neem contact op