The perfect idea.

  • Strategie
  • Design
  • Development
  • Drupal

Motto van het SNN: Alles begint met een idee. Het SNN biedt subsidiemogelijkheden voor noorderlingen die hun idee willen verwezenlijken. Via snn.nl kunnen ondernemingen, instellingen en particulieren snel en handig de subsidies raadplegen. In één oogopslag is zichtbaar of een subsidie voor hen interessant is.

Uitdaging

Het SNN heeft TRES ingeschakeld om een digitale strategie te ontwikkelen die de online missie van het SNN helpt te realiseren.

Het SNN beheert en verdeelt Brussels en Haags geld met als doel om de economie van het Noorden te verstevigen. De vraag van het SNN aan TRES was dan ook: help ons met het realiseren van een digitale strategie om de subsidiemogelijkheden beter onder de aandacht te krijgen bij de juiste doelgroep. Om dit te realiseren moet de website getransformeerd worden van een aanbod gedreven site naar een vraag gestuurd platform.

Oplossing

In Brussel en Den Haag staat het SNN zeer goed aangeschreven als organisatie die de economische stimulans van de regio hoog in het vaandel heeft. De organisatie is dan ook goed ingericht op de lobby activiteiten in beide politieke bolwerken. De website was hier ook grotendeels voor ingericht.

Waar de website niet voldoende voor was ingericht, was de behoefte van de subsidiezoeker. Uit onderzoek onder 500 deelnemers (particulieren, ondernemers en netwerkpartners) bleek dat deelnemers de voorwaarden voor subsidies veelal onduidelijk vonden, SNN moeilijk taalgebruik hanteerde en dat ze dachten dat subsidies veel gedoe zijn. TRES heeft daarom in samenwerking met het SNN van de website een centraal platform gemaakt. Eén plek waarop alle subsidies centraal en overzichtelijk staan. Hiervoor was het nodig dat alle subsidieteksten herschreven en opnieuw gestructureerd werden, waarbij nu per subsidie duidelijk naar voren komt:

  • Deadline van aanvragen;
  • Besluit termijn;
  • Resterend budget;
  • Subsidiepercentage;
  • Succesrate;
  • Waarvoor subsidie aangevraagd kan worden;
  • Statisch en anekdotisch bewijs over het positieve effect van de subsidie.

Vanuit de statistieken is het zoekgedrag van de bezoekers geanalyseerd. Op basis van deze bevindingen is de filterstructuur van de subsidies nieuw ontwikkeld. Hierdoor is een betere aansluiting met de doelgroep gerealiseerd. Bezoekers zoeken bijvoorbeeld eerder op wat subsidiabel is dan in welke regio zij actief zijn. Bij alles wat we hebben gerealiseerd, dachten we vanuit de gebruiker om de content zo relevant mogelijk te maken.

Resultaten

Als we het resultaat van Q3 en Q4 2017 vergelijken met het resultaat van Q3 en Q4 2018 – dus nádat de nieuwe website is gelanceerd – dan valt het volgende op:

  • 120% meer bezoekers;
  • Aantal sessies per gebruiker met 35% gedaald;
  • Aantal paginaweergaven is met 18% gedaald;
  • Er is 421 keer vaker doorgeklikt naar een adviseurspagina op 123subsidie.nl;
  • Er is er 1.542 vaker op de e-mailknop geklikt.

“We krijgen veel positieve reacties over de nieuwe website. Deze nieuwe manier van het aanbieden van onze producten is absoluut een verbetering. We communiceren veel meer vanuit de informatiebehoefte van de klant. Niet meer over de subsidiedoelen, maar juist over de subsidiemogelijkheden.”

Sigrid Tersteeg

Manager Business Support

Meer weten over deze case?

Harmen Visser

Commercieel directeur
06 54 24 19 90

Discover our world in 60 seconds

Find us

  • Heerenveen
  • Amsterdam
Heerenveen

De Opslach 59
8448 GV Heerenveen
Postbus 214
8440 AE Heerenveen

Amsterdam

Science Park 402
1098 XH Amsterdam

of neem contact met ons op via het contactformulier.