Ondersteuning bij zoekmachine marketing

Case Header Histoparts

Kenmerken voor de case

Samenwerking sinds

2016

Team

Rood

Services

Website Digital marketing Zoekmachine optimalisatie Zoekmachine adverteren

Hogere vindbaarheid voor Histoparts

Met ruim 15.000 oldtimer onderdelen in voorraad, weet Histoparts snel te leveren over de hele wereld. De producent en leverancier van nieuwe onderdelen voor oldtimer tractoren en vooroorlogse Amerikaanse auto's is al sinds 1991 actief en heeft een groot bestand opgebouwd aan onderdelen die lastig te verkrijgen zijn. Deze onderdelen worden vandaag de dag verkocht in de webshop aan zowel consumenten als zakelijke klanten. Door de inzet van zoekmachine marketing wil Histoparts een hogere vindbaarheid realiseren en daarmee meer bezoekers en een hogere omzet genereren.

Tijdens ons maandelijkse overleg bespreken we niet alleen de resultaten, ook wordt er actief kennis gedeeld waardoor ik vanuit Histoparts kan beslissen waar de focus op moet komen te liggen. Deze manier van samenwerken ervaar ik als zeer prettig.

De uitdaging

Hoe kunnen we zoekmachine marketing op zo'n manier inzetten dat we een hogere vindbaarheid bereiken, concurrentie voorblijven en meer omzet uit e-commerce realiseren? Dit is het vraagstuk waarmee Histoparts aanklopte bij TRES. Door de kennis van Histoparts te bundelen met de kennis binnen TRES, zijn we in staat de juiste keuzes te maken en de resultaten vanuit zoekmachine marketing naar een hoger niveau te tillen.

Waarom TRES?

Toen Histoparts in 2016 op zoek was naar een partij voor het bouwen van een nieuwe website, moest het een partner zijn die met Histoparts mee kon groeien. TRES bleek een match en sindsdien is er een prettige samenwerking. Tessa Jonker, manager bij Histoparts: “Als ik een vraag of probleem heb, dan wordt het snel opgepakt. Daar kan ik op vertrouwen. Er wordt proactief gehandeld, zoals wij dat graag zien.”

Oldtimer Tractor

Onze aanpak

Om te beginnen hebben we een analyse gedaan om te kijken hoe de vindbaarheid van Histoparts ervoor stond en waar nog kansen lagen. Ook hebben we maandelijkse doelstellingen afgesproken, die we realtime meten in een op maat gemaakt dasboard.  

Voor dit specifieke vraagstuk hebben we ervoor gekozen om in te zetten op zowel zoekmachine optimalisatie, SEO, als zoekmachine adverteren, SEA. Met de inzet van SEO zorgen we dat de organische zichtbaarheid en daarmee het organische verkeer stijgt, uiteraard met als doel dat de omzet aan deze kant ook toeneemt. Zo hebben we onder andere de content op de categoriepagina's geoptimaliseerd door relevante en zoekmachine-geoptimaliseerde teksten te schrijven. Hierbij is het continu veranderende zoekgedrag vanuit de doelgroep altijd leidend. Daarnaast zetten we in op zoekadvertenties en shopping advertenties, tegenwoordig Performance Max campagnes. Daar waar we het organisch nog niet kunnen winnen, maar ook ter ondersteuning van de organische vindbaarheid.  

Maandelijks bekijken we samen met Histoparts de resultaten. Tijdens deze overleggen bespreken we wat we gedaan hebben, kijken we in hoeverre de doelstellingen behaald zijn en waar nog bijgestuurd moet worden.

Resultaten & vervolg

Door de covid-pandemie waren veel mensen aan huis gekluisterd, waardoor ze meer tijd voor hun hobby's hadden. Dit merkten veel e-commerce bedrijven, waaronder Histoparts, in de omzet. Dit in combinatie met de inzet van zoekmachine marketing leidde tot:

  • Een stijging van 17,5% van gebruikers uit organische zoekresultaten

  • Een stijging van 7,6% in de organische opbrengst

  • Een stijging van 9,5% van gebruikers uit betaalde zoekresultaten

  • Een stijging van 67% in de opbrengt uit Google Ads

In 2022 willen we zo dicht mogelijk bij deze cijfers komen. Daarnaast gaan we aan de slag met conversieoptimalisatie. We hebben meer gebruikers naar de website weten te halen. Maar hoe kunnen we het verkeer ook beter laten converteren? Zijn er nog kritische punten? Hoe kunnen we dit oplossen? Kortom: nog voldoende uitdaging!

Card

Ook ondersteuning nodig bij search?

Sebastiaan Hulshof

Sebastiaan Hulshof

Teamlead digital marketing
sebastiaanhulshof@tres.nl +31 (6) 55 22 00 09 Neem contact op

Bekijk ook de andere cases

Corporate website

Corporate website

Klantportaal & mobiele app op maat

Klantportaal op maat

NRG

Corporate website

Corporate website

Corporate website

Klantportaal op maat

KPN

Klantportaal op maat

Klantportaal op maat

Corporate website