Digitale stap naar betere betrokkenheid voor Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie
2024
Geel
Gasunie beheert en onderhoudt in Nederland en Noord-Duitsland de infrastructuur voor grootschalig transport en opslag van gas. Nu is dat nog vooral aardgas. Dit zal met de energietransitie steeds verder verschuiven naar groen gas en waterstof. Daarnaast werkt Gasunie mee aan de aanleg en het beheer van netwerken voor warmte en CO2. Gasunie zorgt ervoor dat dit veilig, ongestoord en zo duurzaam mogelijk gebeurt. Zodat iedereen altijd over energie kan beschikken. Met deze ontwikkeling gebeurt er veel en is het belangrijk dat alle stakeholders goed worden geïnformeerd.
Het aantal bezoekers is met 57,45% gestegen.
Het aantal paginaweergaven is met 78,84% gestegen.
De vernieuwde kennisbank met filtering werd met 54,83% meer bezoekers bezocht
TRES ging aan de slag voor Hynetwork, een 100% dochteronderneming van Gasunie, die verantwoordelijk is voor het waterstofnetwerk in Nederland om de digitale positionering voor de verschillende doelgroepen (stakeholders, zakelijke gebruikers, overheden en omwoners) helder te bedienen. Dankzij een traject dat op basis van de gebruikers is vormgegeven ontstond een website die zo goed als mogelijk de verschillende doelgroepen in hun (informatie) behoeften voorziet.
Hynetwork vroeg om een platform/website dat zowel zakelijke klanten, overheden en omwonenden effectief informeert. Met een grondig onderzoeksproces en intensieve betrokkenheid van alle stakeholders vormde de uitgebreide thinkfase met outside-in denkmethode van TRES het hart van het project. Dit proces, dat 1-op-1-interviews, workshops en gebruikerstesten omvatte, zorgde voor een diepgaand begrip van de behoeften, zorgen en drijfveren van de doelgroep waaruit persona’s en customer journeys zijn ontwikkeld.
Wat ik oprecht heel goed vind, is dat TRES echt een partner was in plaats van een partij die de opdracht zoals die voorlag heeft uitgevoerd.
Op basis van de onderzoeksresultaten en customer journey creëerde TRES een klikbaar prototype dat continu getest werd met de doelgroep. Dit zorgde voor een website ontwerp dat gebruiksvriendelijk en visueel consistent is. Daarnaast zijn specifieke oplossingen ontwikkeld voor verschillende doelgroepen:
Het doel was de informatie die wij hebben en de vragen die de omgeving of de industrie heeft, bij elkaar te brengen om daarmee antwoord te geven op de vragen en te voorzien in de behoefte. Dat is aardig gelukt.
Gasunie koos voor TRES vanwege de proactieve aanpak tijdens het aanbestedingstraject en de bewezen expertise. De samenwerking verliep transparant en flexibel, met korte iteraties en duidelijke communicatie. Dit zorgde ervoor dat het proces mensgericht en doelgericht bleef.
"Ik ben echt heel erg blij met de samenwerking. Wat ik zo fijn vond, is dat TRES niet alleen vroeg wat de opdracht was, maar ons ook echt hielp onze eisen ten aanzien van digitale contacten te ondersteunen." – Geert Jan Telkamp – Productowner Hynetwork