
Histoparts bouwt aan een toekomstbestendige webshop
Histoparts is producent en leverancier van onderdelen voor klassieke trekkers en oldtimers. Met meer dan 15.000 producten en klanten over de hele wereld is hun webshop een belangrijke schakel in het succes van de organisatie.


Op zoek naar een webshop die meegroeit
Histoparts had duidelijke wensen voor hun nieuwe webshop. Ze zochten een platform dat:
- technisch up-to-date is en makkelijk meebeweegt met nieuwe eisen
- een prettige en intuïtieve ervaring biedt, zeker op mobiel
- beter aansluit op de groei in online verkeer vanuit digital marketing
- eenvoudig te beheren is, ook bij een groeiend assortiment
- klaar is voor verdere doorontwikkeling en integratie
Vanuit onze eerdere samenwerking in webontwikkeling en digital marketing was het vertrouwen er om samen deze volgende stap te zetten. De ambitie? Een webshop die meegroeit met de organisatie en de verwachtingen van hun klanten.
Nieuwe webshop, met de eindgebruiker voorop
We ontwikkelden een webshop met een nieuwe look & feel op basis van Umbraco Commerce: een flexibel en schaalbaar e-commerce platform dat aansluit bij de ambities van Histoparts. Samen brachten we de navigatiestructuur opnieuw in kaart. Door deze te herstructureren, is het platform overzichtelijker en logischer in gebruik.
User experience design speelde een centrale rol. Met name op mobiel was er ruimte voor verbetering. De nieuwe webshop is responsief, intuïtief en sluit aan op het gedrag van de hedendaagse gebruiker.
Een belangrijke optimalisatie is de slimme zoekfunctionaliteit en dynamisch filteren via een integratie met Algolia. Bezoekers vinden nu gemakkelijker producten, ook als deze net even anders zijn gespeld, een typefoutje bevatten of op een alternatieve manier worden aangeduid. Dit verhoogt niet alleen het gebruiksgemak, maar zorgt ook voor een hogere conversie.
Integraties die processen verbinden
Het platform is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook technisch solide. Alle koppelingen zijn opnieuw opgebouwd, met als hart de integratie van het ERP-systeem Snelstart. Dit zorgt voor real-time voorraadbeheer, geautomatiseerde orderverwerking, klantdata en productbeheer.
Leren en doorontwikkelen
Histoparts blijft zelf eigenaar van het platform. Daarom trainen we medewerkers in het gebruik van het CMS, productbeheer en contentcreatie. Zo blijft de webshop actueel en kunnen ze zelf bijsturen waar nodig.
Samen met het digital marketingteam van TRES wordt er bovendien voortdurend gekeken naar zoekgedrag. Deze inzichten vertalen we naar concrete verbeteringen in structuur, content en UX. Want digitale ambitie is nooit af, het is continu verbeteren.

Diensten bij deze case
Zo maken we digitale ambitie waar
E-commerce
E-commerce
De webshop is het kloppend hart van Histoparts' internationale business. Daarom bouwden we een toekomstbestendig e-commerceplatform. Met slimme functionaliteiten zoals dynamische filters, een slimme zoekfunctie en een geoptimaliseerde mobiele ervaring zorgen we dat klanten sneller vinden wat ze zoeken en eerder overgaan tot aankoop.
Umbraco CMS
Umbraco CMS
Bij de keuze voor het CMS stond gebruiksgemak voorop. Daarom ontwikkelden we de nieuwe webshop in Umbraco Commerce: open source, flexibel en schaalbaar. Het platform stelt Histoparts in staat om zelfstandig content te beheren, producten toe te voegen en door te ontwikkelen. Dankzij trainingen en praktische begeleiding is het team volledig voorbereid om de webshop zelf te beheren en klaar om verder te groeien.
Meer weten?
Neem contact op met
Arsen Agob
Consultant portalen en e-commerce
Of vul ons contactformulier in.

Bekijk meer cases
Laat je inspireren wat we voor je kunnen doen.