
Een toekomstbestendige website voor Omrin
Omrin is een van de duurzaamste afvalverwerkers van Nederland en actief in Friesland en Groningen. Met hun missie om afvalketens te sluiten en grondstoffen te hergebruiken, levert Omrin een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie.


Van informatief naar activerend platform
Omrin had een heldere opdracht: ontwikkel een toegankelijke en innovatieve website die inwoners helpt afval beter te scheiden en te verminderen. De oude website voldeed niet meer aan de verwachtingen van hun inwoners en weerspiegelde onvoldoende het innovatieve imago van Omrin. De uitdaging lag in het behouden en verbeteren van bestaande functionaliteiten, zoals koppelingen met interne systemen, terwijl een frisse en intuïtieve gebruikerservaring centraal moest staan. In gesprekken werd duidelijk waar de behoefte lag:
- Inwoners snel en duidelijk informeren over afvalinzameling, scheidingsregels en milieupassen
- Zelfservice stimuleren, zodat veelgestelde vragen via de website worden opgelost
- Een platform dat meebeweegt met nieuwe ontwikkelingen binnen de circulaire economie
- Technische betrouwbaarheid, met behoud van bestaande koppelingen en integraties

Slim ontwerpen voor maximale gebruiksvriendelijkheid
Samen met Omrin ontwikkelde TRES een multisite-platform in het CMS Umbraco. Naast omrin.nl werden ook aanverwante websites geïntegreerd, zoals estafetterecyclewinkels.nl. In de ontwerp- en ontwikkelfase lag de focus op:
- Een intuïtieve gebruikerservaring, ondersteund door helder taalgebruik en slimme navigatie
- Een kennisbank met interactieve beslisbomen, waarmee gebruikers zelf antwoord vinden
- Volledige herbouw van de technische koppelingen (zoals afvalkalender en locatie-informatie) voor snelheid en stabiliteit
“TRES denkt voortdurend mee en komt bij uitdagingen met verrassend goede ideeën. Daardoor hebben we nu een wendbare en toekomstbestendige website, waarmee we onze doelgroepen een vlekkeloze en consistente gebruikerservaring bieden.”

Samenwerking gericht op continu verbeteren
De samenwerking tussen Omrin en TRES is gericht op een langetermijnrelatie. Door gebruikersfeedback en nieuwe inzichten blijft de website zich ontwikkelen. Dankzij het flexibele platform kan Omrin snel inspelen op veranderingen en nieuwe functionaliteiten toevoegen.

Diensten bij deze case
Zo maken we digitale ambitie waar
UX Design
UX Design
Tijdens het UX-traject is gekeken naar de dagelijkse vragen van inwoners: wat willen ze weten, wat zoeken ze het vaakst en hoe snel kunnen ze dat vinden? Op basis van deze inzichten is de gebruikersreis geoptimaliseerd: van intuïtieve menu’s tot interactieve tools.
Website ontwikkeling
Website ontwikkeling
De nieuwe website is ontworpen als serviceplatform dat inwoners echt helpt. Denk aan milieupasaanvragen, afvalkalenders, openingstijden en hergebruikinformatie, allemaal makkelijk vindbaar en toegankelijk voor iedereen.
Umbraco CMS
Umbraco CMS
Het platform is gemaakt is CMS Umbraco: veilig, snel en eenvoudig te beheren. Contentbeheer werkt met realtime previews en maatwerkcomponenten, zodat het team van Omrin zelf flexibel kan publiceren en uitbreiden waar nodig.
Meer weten?
Neem contact op met
Elsemiek Douma
Consultant websites en platformen
Of vul ons contactformulier in.

Bekijk meer cases
Laat je inspireren wat we voor je kunnen doen.