
Van handmatig proces naar slimme digitale STAP-flow
Civas Opleidingen is al ruim twintig jaar specialist in thuisstudies en blended learning, met opleidingen op het gebied van coaching, psychologie, voeding en persoonlijke groei. Civas werkt al sinds 2019 samen met TRES aan een digitale transformatie van hun ICT-landschap. In 2022 kwam daar een nieuwe uitdaging bij: het verwerken van duizenden aanvragen via het STAP-budget.


Uitdagingen in het STAP-traject
De introductie van het STAP-budget leidde tot een explosieve groei in aanvragen. In de eerste ronde verwerkte Civas alles handmatig. Dat zorgde voor fouten, vertraging en een flinke werkdruk op het team. Daarnaast ontbrak een centraal systeem dat processen, gegevensstromen en communicatie met externe partijen op elkaar afstemde. De wens van Civas was:
- STAP-aanvragen digitaal afhandelen, zonder handmatig werk
- Koppelingen met systemen als DUO, UWV en Edudex
- Eén overzichtelijke gebruikersomgeving voor studenten en medewerkers
- Flexibele oplossing die meebeweegt met nieuwe STAP-regels
“De STAP-subsidie was nieuw voor iedereen, ook voor de overheid. Dat vroeg om pionieren, veel trial-and-error, en om een solide digitale basis.”

80%
minder handmatige correcties, dankzij geautomatiseerde gegevensverwerking
100%
integratie met DUO, UWV en Edudex
60%
tijdwinst per aanvraag door slimme workflows

De oplossing: één klantportaal voor alles
Om grip te krijgen op de groei en te zorgen voor schaalbaarheid, ontwikkelde TRES een maatwerk klantportaal dat alle processen rondom STAP digitaliseert. In vijf subsidierondes werd het systeem steeds slimmer, met telkens nieuwe iteraties op basis van gebruikersfeedback.
Belangrijkste onderdelen van het klantportaal:
- Logische workflows voor de gebruikers (studenten, prospects, medewerkers).
- API’s naar diverse overheidssystemen (DUO, UWV, Edudex).
- Ingebouwde intelligentie om uitval door mismatches van gegevens te minimaliseren.
- Automatische ondersteuning van de communicatie rondom de studievoortgang.
Met deze oplossing heeft Civas het STAP-traject inmiddels goed onder controle, en is het percentage nog nodige handmatige correcties enorm naar beneden gebracht.
Samenwerking die verder gaat dan techniek
De samenwerking met TRES groeide in 2021 uit tot een strategisch partnerschap. Niet alleen werd het STAP-traject succesvol gedigitaliseerd, ook in bredere zin werd het ICT-landschap toekomstbestendig gemaakt. Na het STAP-traject volledig te hebben gedigitaliseerd, zet Civas samen met TRES de ontwikkeling van hun portaal en integratielaag voort. Nieuwe koppelingen, optimalisaties en innovaties staan op de roadmap.
“TRES ontwikkelt en beheert ons systeem, maar helpt ook bij het nemen van beslissingen. Sinds 2021 voelen ze als onze ICT-afdeling.”
Live en direct van waarde
Toen het platform live ging, werd de impact meteen zichtbaar. Werkzoekenden vonden sneller hun weg, medewerkers registreerden moeiteloos hun uren en opdrachtgevers konden 24/7 informatie raadplegen. Ook intern merkte AB Vakwerk direct verschil: minder handmatig werk, minder fouten, meer overzicht.
Digitale ambitie waargemaakt
De samenwerking tussen AB Vakwerk en TRES is niet ‘af’. Omdat TRES de business en systemen van AB Vakwerk goed kent, blijven we proactief adviseren en verbeteren. Nieuwe inzichten worden snel vertaald naar doorontwikkeling van het platform. Zo blijft AB Vakwerk vooroplopen in een arbeidsmarkt die continu verandert.
Wat begon als de wens voor een gebruiksvriendelijk portaal, is uitgegroeid tot een solide, schaalbare oplossing waarmee AB Vakwerk haar digitale ambitie waarmaakt: flexibiliteit bieden in een sector waar werk altijd doorgaat. 24/7, zonder gedoe.

Diensten bij deze case
Zo maken we digitale ambitie waar
Selfservice portaal
Selfservice portaal
Digital Team as a Service
Digital Team as a Service
In plaats van losse opdrachten koos Civas voor een structurele samenwerking. Met TRES als digitaal partner – of eigenlijk: als verlengstuk van hun team – schakelen ze snel, bouwen door en blijven continu optimaliseren. Van strategisch advies tot uitvoering.
Meer weten?
Neem contact op met
Jelle de Vries
Consultant
Of vul ons contactformulier in.

Bekijk meer cases
Laat je inspireren wat we voor je kunnen doen.