Kennissessie #21: Online zakendoen in een versplinterd digitaal landschap

Kennissessie Composable DXP

Bij TRES organiseren we regelmatig inhoudelijke kennissessies. We vinden het belangrijk om kennis te delen en te inspireren. Zo blijven we samen groeien. Tijdens deze sessies stippen we thema’s aan die actueel zijn en geven we tips die vaak direct toepasbaar zijn. De 21e sessie op 1 juni 2023 stond in het teken van grip krijgen op je online business in een versplinterd digitaal landschap. In een inspirerende presentatie vertelde Thomas Eldblom, CTO en partner bij het Deense Pentia, hoe je de beste digitale ervaring kunt creëren met een op maat gemaakte, modulaire aanpak.

Het concept DXP

Eldblom trapte af met een definitie van het begrip DXP. Volgens de marketingwoordenlijst van Gartner staat DXP voor Digital Experience Platform en verwijst het naar ‘een geïntegreerde set kerntechnologieën die de samenstelling, het beheer, de levering en de optimalisatie van gecontextualiseerde digitale ervaringen ondersteunen.’

Het doel van een DXP is de hele digitale gebruikerservaring over al je kanalen heen op een samenhangende manier aan te sturen. Hierdoor ben je in staat dat geheel te beheren en ook een gecontextualiseerde – gepersonaliseerde – ervaring te bieden aan de gebruikers. Een DXP is dus niet je website, niet je app, niet je systemen, maar het concept van het geheel.

Eldblom verduidelijkte dat het bouwen van een DXP veel denkwerk vereist – het gaat immers om veel meer dan een app of een website alleen. Bij een digitaal platform zijn veel verschillende processen en vaardigheden/capaciteiten betrokken. Hij toonde de lijst van vaardigheden zoals gedefinieerd door Gartner, die aangeeft hoeveel aspecten een DXP omvat: van technologie tot zakelijke ambities en gebruikerservaringen.

Predictions are hard ... especially about the future.

De toekomst ligt in het kunnen grijpen van kansen

Het belangrijkste punt dat Eldblom benadrukte, was het belang van aanpassingsvermogen en de focus op verandering. Het voorspellen van de exacte vereisten van een DXP in de toekomst is lastig. Je publiek wil telkens weer iets nieuws. Kijk maar naar AI op dit moment. Grote kans dat er morgen weer iets opduikt dat je organisatie gaat veranderen. Daarom moet de nadruk liggen op het vermogen om te veranderen en je aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen en technologieën.

LEGO als metafoor

Om het concept ‘composable’ uit te leggen, gebruikte Eldblom de metafoor van LEGO. In tegenstelling tot Playmobil, waarbij je een vaststaande set koopt – bijvoorbeeld een prinsessenkasteel – en voor altijd met die set – dat kasteel – kunt spelen, biedt LEGO de flexibiliteit om de blokken op verschillende manieren te combineren en te veranderen. Om het prinsessenkasteel om te bouwen tot een raket, bijvoorbeeld. Net als LEGO moeten organisaties in staat zijn om verschillende capaciteiten en vaardigheden samen te stellen die ze altijd kunnen aanpassen aan veranderende markten, technologieën en klantbehoeften.

LEGO Kasteel

Creëer een platform voor verandering

Om het belang van het creëren van een platform voor verandering te illustreren, gaf Eldblom het voorbeeld van Nokia en Apple. Nokia ontwikkelde een alles-in-ééntelefoon met één vaste softwareset. Het duurde een eeuwigheid om de software te bouwen, maar: je kon ermee mailen, je had agenda’s, kon er spelletjes op doen, etc. En toch miste Nokia de boot.

Wat Apple in eerste instantie bood, was heel weinig. De eerste iPhones waren verschrikkelijk: de antenne was slecht, de ontvangst was slecht en de apps waren niet eens zo geweldig. Maar waar Apple het verschil mee maakte, was de App Store: daarmee creëerden ze een platform voor verandering. Elke nieuwe app kwam meteen in de store. Dát is adoptie, dát is waar composable over gaat. Op dezelfde manier stellen composable DXP’s organisaties in staat om snel in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en kansen in het landschap van marketingtechnologie.

De balans tussen business, ervaring en technologie

Als we het hebben over het bouwen van een succesvol DXP, zo benadrukte Eldblom, gaat het over het creëren van een balans: de businessdoelen, de user journeys en gebruikerservaringen, en de technologie die dit ondersteunt, moeten op elkaar zijn afgestemd. Het is belangrijk de technologie te kiezen die de business faciliteert en flexibel genoeg is om toekomstige veranderingen aan te kunnen. Als er sprake is van een disbalans, realiseer je niet het potentieel van je investering.

Als we het hebben over DXP’s, gaat het steeds minder over wát we bouwen, en steeds meer over aanpassings- en ontwikkelingsvermogen – om het bouwen van een organisatie die klaar is voor verandering.

Digitale trends

Na het bespreken van de verschillende DXP-generaties – van silo’s en monolieten via kanaalsilo’s, de focus op front-end en het ‘headless’-tijdperk naar de opkomende generatie met de focus op ervaring – benoemde Eldblom drie algemene digitale trends en de behoeften van bedrijven in de hedendaagse digitale wereld.

  • De behoefte aan snelheid
    Bedrijven moeten als IT-organisatie snel kunnen veranderen en meebewegen met de veranderingen in de markt en de behoeften van de klanten. Snelle ontwikkeling en implementatie van digitale kanalen en processen is essentieel om te kunnen blijven concurreren.

  • Klanten verwachten steeds meer digitalisering en snelle reacties op digitale kanalen
    Het is belangrijk voor bedrijven om hun klanten snel en efficiënt te bedienen op digitale platforms. Zo verwacht 80% van de B2B-klanten dat bedrijven binnen een dag reageren op e-mails.

  • De focus ligt op de business in plaats van op de systemen
    We bouwen geen websites, geen apps. We bouwen digitale communicatiekanalen, die aansluiten op de behoeften van de business. En precies daar komt de composable DXP om de hoek.

Eldblom benadrukte dat het bouwen van een composable DXP – de motor achter snelle ontwikkeling – essentieel is om aan deze trends te voldoen en bedrijven in staat te stellen om snel te innoveren en digitale kanalen effectief te beheren.

Daarbij is er de behoefte aan een scheiding tussen het aansturen van klantervaringen en bedrijfsprocessen. Bedrijfssystemen en -processen moeten veilig en stabiel zijn, terwijl klantervaringssystemen en -processen snel moeten kunnen veranderen en innoveren. Dit vereist verschillende snelheden en benaderingen binnen de IT-afdeling.

De business is de basis

Vervolgens sprak Eldblom over composable architecture en het belang van het begrijpen van het ‘waarom’ achter de verschillende componenten van een DXP. Waarom hebben we eigenlijk een front-end nodig? Waarom hebben we een CMS nodig? Wat is het doel van het systeem? De business is altijd het fundament. Anders bouw je systemen en functionaliteiten die niet veranderen, of die niet gebouwd zijn voor de business, maar voor de technologie zelf.

Aan de slag

Aan het slot van de presentatie gaf Eldblom een aantal aanbevelingen om aan de slag te gaan:

  • Begrijp de technologie, maar focus op de business
    Houd altijd het ‘waarom’ in gedachten bij het ontwikkelingen en/of implementeren van systemen en functionaliteiten, en maak dit ook begrijpelijk voor de hele organisatie. Het benadrukken van de bedrijfsdoelen en het creëren van inzichtelijke visuals kunnen dienen als goede drijfveer en discussiepunt bij het kiezen van technologieën en het ontwikkelen van functies.

  • Begrijp wat je nu nodig hebt, en bereid je voor om morgen te veranderen
    Composable gaat niet over wat je moet bouwen, maar over de manier waarop je bedrijfsmogelijkheden aanpast en ontwikkelt. Bij een succesvol DXP gaat het om het creëren van een platform voor verandering en het kunnen grijpen van kansen in de toekomst.

  • Profiteer van software as a service (SaaS)
    SaaS biedt mogelijkheden om nieuwe technologieën en functionaliteiten te integreren zonder dat je die zelf hoeft te ontwikkelen. Maak daar gebruik van!

Conclusie

Een Digital Experience Platform is voor organisaties een essentieel instrument om te kunnen concurreren in de digitale wereld. Het stelt je in staat om flexibel te zijn, snel te innoveren en een gepersonaliseerde en naadloze gebruikerservaring te bieden. Door te investeren in een composable DXP en de juiste balans te vinden tussen zakelijke doelen, gebruikerservaringen en technologie, kun je een sterke positie opbouwen en succesvol zijn in de digitale wereld van vandaag en morgen.

Thomas Eldblom

Over Thomas Eldblom

Thomas Eldblom is digitaal adviseur en technisch architect met een lange geschiedenis in de CMS- en digitale platformindustrie. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij de CMS-ontwikkelingen en heeft gewerkt als technische marketeer en productmanager. Momenteel is hij CTO en partner bij Pentia, een digital agency in Denemarken, en adviseert belangrijke klanten in heel Scandinavië. Hij heeft gesproken op talloze conferenties en evenementen wereldwijd en heeft uitgebreide ervaring met composable DXP’s.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte gehouden worden van onze kennissessies? Laat dan hieronder je e-mailadres achter en ontvang een uitnodiging wanneer er weer een sessie op de planning staat!

Bekijk onze vorige edities