Hi Tesla.

  • Social campagne
  • Data analyse
  • Geo targeting

Tesla ‘moet’ naar Nederland komen, aldus minister Kamp. De minister reageerde op het bericht dat Tesla een gigafactory voor duurzame batterijen wil opzetten in Europa. De Amerikaanse autofabrikant is op zoek naar een geschikte locatie. Een aantal enthousiaste ondernemingen - waaronder TRES - en organisaties uit Noord-Nederland sloegen de handen in elkaar om Tesla naar Noord-Nederland te halen: TopDutch was een feit.

Uitdaging

TRES is een van de partijen die zich met TopDutch inzet om Tesla naar Noord-Nederland te halen en verantwoordelijk voor de online en social campagnes. Het voornaamste doel van de campagnes is om Noord-Nederland in de kijker te spelen bij zoveel mogelijk beslissers en beïnvloeders rondom Tesla. Zo maken we kenbaar dat Noord-Nederland dé locatie is waar de autofabrikant uit Silicon Valley haar gigafactory moet neerzetten.

Oplossing

Onze digital marketeers begonnen met het opstellen van een targetlist. Welke mensen hebben iets te zeggen over de locatie van de nieuwe gigafactory en via welke kanalen kunnen zij worden bereikt? Vervolgens zijn er twee LinkedIn campagnes opgezet. Een campagne gericht op het bedrijf Tesla en haar medewerkers en een campagne gericht op relevante bedrijven en instellingen – zoals de Nederlandse overheid en diverse ministeries – die er ook van overtuigd moeten raken dat Tesla zich vooral in het noorden van Nederland moet vestigen.

Naast de LinkedIn campagnes is er zowel een Adwords Search als een Adwords Display campagne opgezet. Vanuit de Adwords campagnes is specifieke geografische targeting ingezet om de beïnvloeders rondom Tesla (met name rondom oprichter Elon Musk) in Silicon Valley te bereiken. Vervolgens is er slim gebruik gemaakt van remarketing, om zo de campagne herhaaldelijk onder de aandacht te brengen bij de targetpersonen.

Resultaat

Er was niet veel tijd voor het project. Van concept tot livegang zaten welgeteld drie werkdagen, maar het succes was groot: het bereik van de gehele campagne was enorm. Zo lieten de resultaten van de social campagne zien dat de belangrijkste medewerkers van het Tesla hoofdkantoor in Amerika zijn bereikt en waren er in één week maar liefst 35.000 unieke gebruikers via alle kanalen. Ook de aandacht vanuit de landelijke media voor het gehele TopDutch initiatief was groot. Zie onder andere VolkskrantRTLZ & NOS.

Feiten & cijfers

    • 4639 sessies via LinkedIn
    • 4401 unieke gebruikers via LinkedIn
    • 75 unieke bezoekers vanuit Amerika

    Campagne Tesla

    • 1558 weergaven
    • 32 klikken
    • 2,054% CTR

    Campagne Den Haag

    • 9629 weergaven
    • 75 klikken
    • 1.215% CTR

“We gaan het moment dat Kamp met Tesla praat optimaal uitnutten. Niemand zal het op dat moment ontgaan dat Noord-Nederland Tesla graag onderdak geeft, want iedereen krijgt een tweet.”

Patrick Brouns

Gedeputeerde provincie Groningen

Meer weten over deze case?

Didier

Consultant

Discover our world in 60 seconds

Find us

  • Heerenveen
  • Amsterdam
Heerenveen

De Opslach 59
8448 GV Heerenveen
Postbus 214
8440 AE Heerenveen

Amsterdam

Science Park 402
1098 XH Amsterdam

of neem contact met ons op via het contactformulier.