Make digital personal.

  • Concept
  • Development
  • Koppelingen

KPN is de grootste telecom- en ICT-dienstverlener van ons land. Het bedrijf bedient zowel de particuliere- als de zakelijke markt. Voor dit laatste segment is TRES prefered supplier. We ontwikkelen en beheren de e-commerce oplossingen van de groot zakelijke markt. Hiermee bedient KPN meer dan 50.000 klanten.

Uitdaging

Ontwikkel een e-commerce oplossing waarmee KPN optimaal haar groot zakelijke klanten kan bedienen. Faciliteer de verschillende inkoopprocessen van deze klanten en borg alle specifieke klantafspraken zoals kortingen, staffelprijzen, leveradressen, portfolio en budgetten. Zorg er tevens voor dat de e-commerce oplossing per portfolio uitgerold kan worden.

Oplossing

Voor de ontwikkeling van het zakelijke e-commerce platform van KPN hebben we Actual CMS ingezet. Naast de uitgebreide e-commerce functionaliteiten, beschikt het platform over koppelingen met ERP systemen. Voor KPN hebben we het platform gekoppeld aan hun SAP omgeving. Hierin zijn de specifieke klantafspraken vastgelegd. Afspraken over prijzen, kortingen en assortiment. Zo kunnen bijvoorbeeld eindgebruikers eenvoudig telefoontoestellen bestellen die niet conflicteren met hun telefooncentrale.

Diverse inkoopprocessen
Om naadloos aan te sluiten bij de diverse inkoopprocessen van de klanten, kan per klant een orderproces ingericht worden. Dit varieert van het fiatteren middels P.O. nummers tot prepaid budgetten en  vastgelegde afleveradressen. Per klant en per eindgebruiker kan KPN dit proces inrichten.

Geïntegreerde orderstroom
Ook de orderstroom die voorkomt uit de e-commerce omgeving wordt naadloos verwerkt in de reguliere leverstraat. Het fullfilment traject maakt hierdoor geen onderscheid tussen telefonische bestellingen, bestellingen via de accountmanagers of e-commerce-bestellingen.

Resultaat

Het e-commerce platform faciliteert inmiddels de webshops voor de KPN portfolio’s Unified Communications, Critical Communications en Networking. Speciaal voor KPN Networking is in samenwerking met Cisco de KPN Healthcheck geïntegreerd. Hiermee kunnen eindgebruikers de status van apparatuur binnen hun eigen netwerk monitoren.

Feiten & Cijfers

  • 50.000+ klanten
  • 10.000+ producten
  • Flinke toename van aantal orders per maand
  • Sterke stijging orderwaarde

“TRES sluit perfect aan op de werkwijze die wij graag zien (scrum), omdat wij tijdens de bouw pas weten hoe onze klanten graag willen werken. Dit geldt zeker voor de Healthcheck, waar vooraf alleen de hoofdlijnen duidelijk waren. De uiteindelijke uitwerking werd pas duidelijk tijdens de bouwfase.

Door korte lijnen en geregelde updates was het voor ons erg makkelijk om klanten en ook de interne organisatie op de hoogte te houden. Onze partner Cisco was ook erg blij met deze aanpak.

Door TRES is een realistische inschatting gemaakt over de looptijd en de kosten. Deze zaken zijn voor ons belangrijk. Kortom TRES is een betrouwbare partner waarmee het heel prettig is om samen te werken en projecten te draaien.”

Wim van der Haring

Commercieel Productmanager KPN

Meer weten over deze case?

Harmen Visser

Directeur
06 54 24 19 90

Strategie Marketing Technologie

Find us

  • Heerenveen
  • Amsterdam
Heerenveen

De Opslach 59
8448 GV Heerenveen
Postbus 214
8440 AE Heerenveen

Amsterdam

Science Park 402
1098 XH Amsterdam

of neem contact met ons op via het contactformulier.