Een kwestie van gewoon doen

In 2000 gingen twee broers en een beste vriend op een zolderkamer samen van start met het bouwen van de website van sc Heerenveen. De eerste officiële opdrachtgever. Vol overgave en onder grote druk werd de website gerealiseerd, want in een week tijd moest deze live zijn. En dat lukte. TRES was los. Gewoon dóen was het motto destijds en dat zit vandaag de dag nog steeds in het DNA geworteld. Inmiddels is TRES uitgegroeid tot een bedrijf met bijna 40 medewerkers en heeft het bedrijf een stevige plek veroverd in de top van de Nederlandse internetbureaus.

Slimme combinatie

Wat TRES vanaf het begin voortdrijft is de passie voor ondernemen: “We laten ons niet graag voorkauwen hoe dingen moeten. We houden van het avontuur, van het pionieren en de onafhankelijkheid. We geven zelf richting aan wat we willen doen en bepalen hierdoor ons eigen perspectief". Maar ja, om te ondernemen heb je wel klanten nodig. In 2000 pakten de oprichters dit nogal nuchter aan. Met een simpele aanpak: “Eerst maar eens een klant zien te krijgen, zorgen dat we een factuur kunnen sturen, en dan doen we dat nog eens en nog eens. Dan komen we er vanzelf…”
Tijdens hun studie bouwden de drie oprichters een schaakcomputer die net even geliefder was bij de andere studenten omdat het spel er aantrekkelijker uit zag. Niet alleen de techniek (de passie van Harmen) maar ook het design (de voorliefde van Marco) moet goed zijn dus. Ze wisten ook dat er - voor iets wat goed functioneert én er goed uitziet - vervolgens wel een markt moet zijn. Anders verkoop je alsnog niks (de inbreng van Chris). TRES weet dat techniek alléén niet interessant is. Het moet er ook ‘lekker’ uit zien.

Nog altijd sterk

Inmiddels is TRES in 15 jaar uitgegroeid tot een organisatie met bijna 40 medewerkers. Met een flink grotere organisatie vergt het ondernemen meer planning en afstemming dan in het begin. Maar wat vóór alles nog steeds centraal staat is dat iedere collega bij TRES het werk doet omdat ze het ontzettend leuk vinden: “Het is net als met sport. Het is inspannend en kost energie. Maar omdat het zo leuk is om te doen, levert het veel meer energie op dan dat het kost.”

Verandering is de enige constante

Wendbaar zijn en blijven is een noodzaak voor TRES. In het kader: “Als je te langzaam fietst val je om. Maar als je té hard gaat, kan je team je niet bijbenen. En je wilt 't liefst wel met je hele team dezelfde kant uit bewegen én finishen.” Bij die gedachte passen ook de verhuizingen van TRES. Van een heuse zolderkamer, naar een bovenverdieping van het pand van een opdrachtgever in Franeker om vervolgens naar een meer centrale plek te verhuizen in Heerenveen aan de K.R. Poststraat. Nu zit TRES aan De Opslach, ook in Heerenveen. Elke verhuizing markeert een stap in de ontwikkeling van TRES. Van het pionieren op de zolderkamer, naar het serieuzere werk op de bovenverdieping. Om echt door te kunnen groeien was de verhuizing binnen Heerenveen van belang. Daaruit sprak de wil om echt verder te groeien en te professionaliseren. Er was iets gaan wringen in het oude pand. Namelijk: Als er iets niet bij TRES past, dan is dat een hokjesgeest. Als je dan in een gebouw werkt waar letterlijk muren tussen de afdelingen zitten, dan helpt dat niet. De laatste verhuizing loste dat op: Iedereen werkt nu op één grote open verdieping (de derde). Dat heeft beslist invloed op de sfeer en de onderlinge betrokkenheid. Contacten zijn makkelijker gelegd, intern maar ook met de klanten, die graag op bezoek komen om zich te laten inspireren door de creatieve (werk)omgeving en genieten van vers gemalen bonenkoffie. Want dat is, volgens de TRES-medewerkers, “de belangrijkste brandstof waarop wij werken.”

Strategie & creatie

TRES is een full service internetbureau. Dat betekent: bedenken, creëren én steeds verbeteren. Er is veel aandacht voor het slim uitdenken van het concept. Daar gaat TRES nogal diep in. De strategische koers van het bedrijf van de opdrachtgever is uitgangspunt en er wordt gekeken naar ontwikkelingen in en om het bedrijf. Maar het belangrijkste: Er wordt gekeken door de ogen van de klant van de klant. Want: "Daar werken we voor. Voor de klanten van onze opdrachtgevers en dat is ons uitgangspunt voor een succesvolle strategie en idem kwalitatief product".

Geen betere ambassadeur dan een tevreden klant

Het gaat dan wel om online business, maar TRES houdt het wel graag persoonlijk. Gekoppeld aan de drive om kwaliteit te leveren: “We zijn vaak niet zomaar meer een leverancier. Online is een heel bepalend onderdeel van de business voor veel bedrijven. Dat maakt ons niet alleen de belangrijkste leverancier, maar vooral ook een betrouwbare partner. Dat moet je dus heel serieus nemen. Kwaliteit leveren, voor toegevoegde waarde zorgen. Dan blijven ze, komen ze terug én vertellen ze het verder." Waardevol. Want er is geen betere ambassadeur dan een tevreden klant. Contacten hoeven ook echt niet puur formeel te blijven. Een sms-je met een verjaardag, een blijk van waardering als een opdracht geslaagd is. "Dat maakt verschil. Elkaar begrijpen, elkaar mogen. Eigenlijk moet je een beetje van elkaar willen houden.”

Eerst goed en dan beter

“Wie je ook spreekt bij ons, de mindset voor wat wij willen leveren is gelijk. Dat betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn, maar wel dat onze normen en waarden overeenkomen. We hebben dezelfde ambitie. We doen het goed en vervolgens doen we het nog beter. We houden elkaar bij de les, zijn ontzettend eager. Je moet elkaar prikkelen, scherp houden. We willen vooral heel erg van elkaar leren, anderen inspireren. We zijn allemaal immers een autoriteit op ons eigen gebied. Want het landschap om ons heen verandert ook voortdurend. Alleen door elkaar scherp te houden en continu bezig te zijn met onze (persoonlijke) ontwikkeling, kunnen we voorop blijven lopen."

Tikkeltje eigenwijs

Het type mens dat bij TRES werkt is van nature wat eigenwijs, goed opgeleid en wil verantwoordelijkheid dragen. Dan heeft het weinig zin om die mensen in een stramien te laten werken van regels en protocollen. Wat is dan wel het eigene van de TRES-cultuur? Het is niet voor niets dat TRES is gaan kijken bij bedrijven als Google, Facebook en LinkedIn. Om daar vervolgens een eigen draai aan te geven. De verhuizing naar het nieuwe pand was cruciaal om al die toch een tikkeltje eigenwijze mensen een geheel te laten vormen. Voeg daar aan toe dat je het kennisdelen actief stimuleert en het vieren motiveert, en je hebt een ijzersterke formule. Zoals de drie oprichters zeggen: “Mensen willen hier zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze doen. Daar passen geen regels om de regels bij. Aan die flauwekul doen we niet mee. Natuurlijk moet er iemand soms beslissingen nemen, maar we kijken niet voortdurend over de schouder van onze mensen mee. We zetten de stip op de horizon, vertellen waarom maar zeggen niet hoe je daar het beste kan komen. Dat zouden we niet eens kunnen. Binnen TRES werken we met zelfsturende teams. Zij bepalen gezamenlijk - zonder hiërarchie - wat de juiste aanvliegroute, oplossing of strategie is voor een opdrachtgever.” En die eigenheid valt blijkbaar op, want regelmatig komen andere ondernemers een kijkje nemen bij TRES. Nieuwsgierig naar het hippe interieur of 'hoe ze dat daar toch doen’, die nieuwe manier van werken.

Kennis delen en successen vieren

Bij TRES wordt regelmatig de ontspanning gezocht met elkaar: "Het is vaak stevig aanpoten hier en dan heb je dat ook nodig. Het jaarlijkse tennistoernooi, een biertje op vrijdag, een keer barbecueën en ieder jaar een buitenlandse trip maken met z’n allen. Dat maakt het team hecht. Dat blijkt misschien wel het beste uit het feit dat de meeste mensen van het eerste uur hier nog steeds werken.” Kennis en ervaringen worden gedeeld tijdens wekelijkse en maandelijkse bijeenkomsten en successen worden gevierd. Liefst in TRES’ eigen kroeg.

Kennis delen 2.0

TRES wilde in 2012 echt iets voor relaties doen. Iets geven. Niet een beroep doen op hun tijd en daar alleen een hapje, drankje en gezellig praatje tegenover stellen. (Geen dagje zeilen of golfen dus) Maar echt iets géven. Zo ontstond het idee voor Trendship: “Er zijn zoveel trends in de online wereld, die ook zoveel kansen bieden. Laten we onze relaties daarin meenemen, zodat zij daar hun voordeel mee kunnen doen.” En het zou TRES niet zijn als dat idee niet ook meteen handen en voeten kreeg. Denken, doen en dan blijven nadenken over verbeteringen. Altijd blijven innoveren. De eerste keer was het een evenement voor een groep van uitsluitend eigen relaties, inmiddels is Trendship (met in 2015 ruim 1.500 bezoekers) uitgegroeid tot het grootste evenement over innovatie en digitale trends van Noord-Nederland. TRES is nog steeds de initiator, maar het evenement wordt samen met tal van andere innovatieve partners gerealiseerd.

Uitdagingen aangaan

Wat ooit begon op een zolderkamer in Ried is nu uitgegroeid tot een inspirerend bedrijf. En ambities heeft TRES nog genoeg. TRES wil groeien, op verschillende manieren. Niet groeien om alleen maar groter te worden maar om nog meer kwaliteit te leveren en nog beter bekend te staan in Noord-Nederland. TRES wil zich nog meer ontwikkelen tot partner van haar opdrachtgevers. "We willen het verschil maken voor onze opdrachtgevers. Uitdagingen aangaan, vergaand meedenken. Samen een stip op de horizon zetten: Daar worden zij blij van, en wij ook. Daar doen we het voor.”