Trendship'16; adapt or die

Gepubliceerd op 26 oktober 2016

De vijfde editie van Trendship is weer een feit. Met een boeiende line-up, een bomvolle zaal met meer dan 1.500 gasten en een Playground die met 44 innovaties voller was dan ooit, kijken we terug op een zeer geslaagde editie.

trendship2016 (41 of 124)

Een half uur eerder dan voorgaande jaren opende robot Pepper om 13:30 uur de show zodat er meer tijd was voor de Playground. Enigszins verstijft door plankenkoorts verwelkomde Pepper de gasten en gaf ze het startsein voor Trendship.

Als eerste beklom toekomstverkenner Sander Duivestein het podium om het publiek in sneltreinvaart mee te nemen langs nieuwe technologische ontwikkelingen en de kansen en bedreigingen die hiermee gepaard gaan. Duivestein creëerde vooral awareness bij het publiek dat de ontwikkelingen in rap tempo evolueren: “Waar mensen nog lineair denken, ontwikkelt technologie zich exponentieel”. Na zijn betoog was het helder voor de aanwezige gasten, overwegend directeuren en managers: je moet hier absoluut op inspelen. Want volgens de toekomstverkenners is het “adapt or die”.
 
Aansluitend vertelde Quitin Schevernels, serial entrepreneur, dat succesvolle startups en gevestigde bedrijven niet zoveel van elkaar verschillen. Ze hebben beide helder waar ze naar toe willen. Ze weten beide welk probleem ze willen oplossen, welk product daar bij past en dat er behoefte is vanuit de markt. In de stroom van nieuwe technologische ontwikkelingen die op ons afkomen is het goed om helder te hebben waar je heen wilt, dat je blijft luisteren naar de markt en zin van onzin weet te onderscheiden.
 
De belangrijkste vraag “hoe dan?” beantwoorde  Costas Markides, professor aan de London Business School. Volgens hem vallen nieuwkomers op dezelfde wijze de gevestigde orde aan. Ze starten klein en beginnen vervolgens daarna te groeien. De gevestigde orde heeft ze al die tijd genegeerd omdat het gros van hun klanten ook niet aan de nieuwkomers wil. De meeste hotelklanten moesten immers ook niets van AirBnB hebben. Totdat ze groter groeien en de gevestigde orde panikeert.

De boodschap van de professor is dan ook om nieuwkomer niet te zien als een kans of een bedreiging, maar beide. “Bescherm je onderneming en kom zelf met nieuwe ideeën.” De meeste ondernemingen zien echter alleen het gevaar en zetten alle middelen in om te behouden wat er is. Als bedrijven maar ruimte bieden voor innovatie en vooral luisteren naar de “non-consumers” kunnen ze volgens professor Markides aansluiting houden met de markt.
 
Kortom: Luisteren naar de markt en goed weten waar je heen wilt, was misschien wel de belangrijkste les van de dag. Veel bedrijven zijn bang om bestaande zaken kwijt te raken, maar is dat erg als je weet waar je heen wilt?



Bekijk ons nieuwsoverzicht