Compleet nieuw fcgroningen.nl

Gepubliceerd op 10 oktober 2016

"Van massacommunicatie naar 1-op-1-relatie."

FC Groningen lanceerde onlangs een volledig nieuwe website. Het digitale huis van de club heeft niet alleen een nieuw uiterlijk, maar is vooral een online platform waar de fan centraal staat. Een virtueel clubhuis waar alle zaken gemakkelijk kunnen worden geregeld vanuit een 1-op-1-relatie. www.fcgroningen.nl is dan ook de ‘accountmanager’ van de fan. 

Aan de komst van de nieuwe website is een lang traject vooraf gegaan. Enkele jaren geleden ontstond binnen de club de wens om de verouderde website fors op de schop te nemen. “Dat was ook hard nodig, want onze site is een doolhof,” zegt Edwin Froma, marketingmanager van FC Groningen. “Het is niet gebruiksvriendelijk, niet geschikt voor je smartphone en niet transparant. Probeer bijvoorbeeld maar eens eenduidige informatie te vinden hoe je lid wordt van de Hattrick’s Club. Dat is een hele tour.”

nieuwe website fcgroningen.nl
nieuwe website fcgroningen.nl

Pitchen

Om tot een nieuw platform te komen, schreef de club een pitch uit onder sponsorrelaties van FC Groningen. Uiteindelijk viel de keuze op TRES. TRES is dan ook al jaren verbonden aan de Trots van het Noorden en kan FC Groningen helpen op gebied van online strategie, design, development én marketing.

Bekende speler

Relevant voor FC Groningen was eveneens dat TRES geen onbekende speler is in de voetbalwereld. Zo ontwikkelde TRES in het verleden een innovatieve online tool voor seizoenkaartverlenging, waar een groot aantal clubs in de Eredivisie inmiddels gebruik van maakt. Vanwege die betrokkenheid werd TRES-directeur Harmen Visser door de Eredivisie gevraagd plaats te nemen in een werkgroep om een CRM-systeem in het betaald voetbal te introduceren.
 
“Dat was van belang omdat voetbalclubs steeds servicegerichter moeten werken,” legt Harmen Visser uit. “Daarbij hoort ook dat je fans en sponsorrelatie centraal stelt. Dat klinkt heel logisch, maar toch zag je dat binnen een club veel afdelingen als ‘silo’s’ opereerden en allemaal een eigen systeem hadden waarin ze de fans ‘beheerden’. Daardoor had niemand een idee wat die fan eigenlijk deed. Laat staan dat er sprake was van een helder beeld van wensen en voorkeuren.”

​Fan Relationship Visie

Om de individuele fan beter van dienst te kunnen zijn, ontwikkelde TRES, in samenwerking met de Eredivisie, een Fan Relationship Visie. Met als centrale vraag: wie zijn onze fans en hoe spelen wij in op hun behoeften. Het antwoord werd gevonden in de realisatie van een online platform. Een van de eerste clubs die het platform implementeerde was AZ. Het digitale huis van de Alkmaarders werd meteen uitgeroepen tot Website van het Jaar.
 
FC Groningen haakte graag aan bij de ontwikkelingen en toonde direct belangstelling. Vanuit die samenwerking werd in eerste instantie FC Groningen Kaartenmarkt gelanceerd. Een online tool waarmee seizoenkaarthouders hun stoel kunnen aanbieden voor officiële ‘doorverkoop’ als ze zelf niet bij een thuiswedstrijd aanwezig kunnen zijn. Na introductie van een nieuw regulier ticketingsysteem en de integratie van diverse functies werd een visie opgesteld om een eenduidig online ‘landschap’ te creëren. Samengebracht onder de url www.fcgroningen.nl.  

Edwin Froma van FC Groningen (rechts) en Harmen Visser van TRES bekijken de nieuwe site op de mobiele telefoon
Edwin Froma van FC Groningen (rechts) en Harmen Visser van TRES bekijken de nieuwe site op de mobiele telefoon

​Virtueel clubhuis

De plannen zijn inmiddels geconcretiseerd en na een lange periode van ontwikkelen, bouwen en testen is het nieuwe platform dit najaar gelanceerd. Modern, strak, gebruiksvriendelijk en vol handige, technologische toepassingen. Een virtueel clubhuis waar fans alle relevante informatie kunnen vinden en alles zelf snel kunnen regelen.  
 
Essentieel is dat fans op de website een eigen en persoonlijke ‘omgeving’ hebben. “Iedere fan krijgt een eigen mijnfcgroningen-account, waarop hij of zij kan inloggen,” verduidelijkt Harmen Visser. “Binnen die persoonlijke omgeving kun je straks alles regelen. Van het aanschaffen van tickets en het bestellen van fanartikelen tot het vinden van informatie en discussiëren met medesupporters. Alles is gebundeld in één geheel. Vergelijk het maar met Mijnoverheid.nl. Ook daar kun je in je eigen omgeving alles zelf regelen.”

​Fanprofiel

“Daarnaast, en dat is echt onderscheidend, past de site zich automatisch aan aan de gebruiker,” vult Edwin Froma aan. “Dit op basis van het fanprofiel dat aan de accounts is gekoppeld. Daarin geven de fans expliciet en impliciet, door middel van klikgedrag hun voorkeuren en interesses aan waardoor wij nog beter kunnen inspelen op hun persoonlijke behoeften. In eerste instantie zal de fan dit nog niet merken, maar wanneer over een tijd de fanprofielen zijn opgebouwd, zal de website zich aanpassen aan de individuele fan”
 
“Dat vertaalt zich bijvoorbeeld in gerichte informatie. De moderne supporter wil graag op de hoogte worden gehouden, maar zit niet te wachten op informatie die hij niet interessant vindt. Je krijgt dus straks geen standaardnieuwsbrief meer met 24 onderwerpen, maar een gepersonaliseerde versie met informatie die voor jou relevant is. En als jij het liefst met je zoontje naar het voetbal gaat, krijg je alleen aanbiedingen die voor jou van belang zijn. Dat wordt allemaal geautomatiseerd.”

​1-op1-relatie

Een van de kerngedachten van het nieuwe platform is dat het virtuele clubhuis de fans en de FC dichter bij elkaar brengt. “Wij willen een 1-op-1 relatie. De site wordt als het ware de accountmanager van de fan,” benadrukt Froma. “In dat opzicht gaan we van massacommunicatie naar persoonlijke communicatie: een 100% match. Doordat we alles centraal hebben, kan dat ook.”
 
“Dat is overigens niet alleen prettig voor de fans, maar ook voor de club. Door de fanprofielen krijgen we nog beter in beeld wat onze supporters willen, ook in een breder verband. Neem bijvoorbeeld de favoriete speeldag. Sommige supporters vinden een wedstrijd op de zaterdagavond iets extra’s hebben. Een ander deel ‘zweert’ juist bij zondagmiddag halfdrie. Dat is straks allemaal inzichtelijk en uiteraard spelen wij daar vervolgens op in. Op die manier zijn vele zaken te meten.”

​Koppelingen

Naast het feit dat aan de ‘voorkant’ alles samenkomt in een eigen omgeving, zijn ook ‘achter de schermen’ alle relevante zaken gekoppeld. Zo staat de webshop bijvoorbeeld in verbinding met een financieel programma dat tegelijk een link heeft met het centrale voorraadbeheer. Froma: “Simpel gezegd: als wij in de FanCorner een thuisshirt verkopen, vertaalt zich dat meteen naar de webshop op de site en het aantal shirts dat daar beschikbaar is. We ‘knuppen’ dus alles aan elkaar, zoals dat ook het geval is bij de kaartverkoop en andere zaken.”
 
“Dat komt de service aan onze supporters alleen maar ten goede. Dat doen we nu nog via de website, maar op termijn ook met een persoonlijke app, waarmee je alles kunt regelen. Van het verlengen van seizoenkaarten tot het betalen van een broodje worst in het stadion. Dat wordt echt de toekomst en daarin gaan we graag mee om het voor supporters en incidentele bezoekers nog gemakkelijker te maken. Wij gaan dus nog dichter bij de fans staan.”

Bekijk de nieuwe site op fcgroningen.nl



Bekijk ons nieuwsoverzicht