Kennissessie #21: How to control your online business in a fragmented digital landscape
Bij TRES organiseren we regelmatig inhoudelijke kennissessies. We vinden het belangrijk om kennis te delen en te inspireren. Zo blijven we samen groeien. Tijdens deze sessies stippen we thema’s aan die actueel zijn en geven we tips die vaak direct toepasbaar zijn. De 21e sessie op 1 juni 2023 staat in het teken van grip krijgen op een versplinterd online landschap. Thomas Eldblom vertelt hoe je de beste digitale ervaring kunt creëren met een op maat gemaakte, modulaire aanpak.
COVID-19 veranderde het commerciële landschap drastisch, óók in het B2B-domein. Online interactie, verkoop op afstand, e-commerce, selfservice en een omnichannel-klantbenadering werden in no time omarmd. E-commerce heeft persoonlijke verkoop ingehaald en is volgens onderzoek van McKinsey inmiddels het meest effectieve kanaal voor een meerderheid van B2B-bedrijven.
Als organisatie is het van groot belang om in te spelen op de digitalisering van de samenleving. Een online aanwezigheid is tegenwoordig onmisbaar en er komen steeds meer mogelijkheden bij om online interactie te hebben met klanten. Volgens onderzoek van McKinsey gebruikten B2B klanten in 2021 zelfs 10 verschillende kanalen in hun aankoopproces, ten opzichte van 5 kanalen in 2016. Dit biedt natuurlijk veel kansen, maar het kan ook leiden tot een woud aan digitale systemen, waardoor het lastig kan zijn om de controle te behouden en de klantgerichtheid te waarborgen.
Een omnichannel strategie is de oplossing. Hierbij worden verschillende digitale klantinteracties op elkaar afgestemd. Denk bijvoorbeeld aan een website, integratie van backoffice systemen, e-mailmarketing en chatbots. Door deze kanalen op elkaar af te stemmen binnen één digitaal platform, ontstaat er een naadloze en gepersonaliseerde klantreis waarbij de klant op elk moment in het proces dezelfde boodschap ontvangt en dezelfde ervaring heeft. Uit onderzoek van Gartner blijkt dat bedrijven die investeren in online klantervaring een hogere klanttevredenheid behalen. Dit zorgt voor een 15% hogere retentieratio dan bedrijven die dat niet doen.
Tijdens deze kennissessie delen we praktische tips en inzichten om dit voor elkaar te krijgen. Na afloop van deze sessie ben je klaar om de digitale uitdagingen van vandaag aan te gaan.
Thomas Eldblom is een digitaal adviseur en technisch architect met een lange geschiedenis in de CMS- en digitale platformindustrie. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld bij de CMS-ontwikkelingen en heeft gewerkt als technische marketeer en productmanager. Momenteel is hij CTO bij Pentia, een digital agency in Denemarken, en een vertrouwde digitale adviseur voor belangrijke klanten in heel Scandinavië. Hij heeft gesproken op talloze conferenties en evenementen wereldwijd en heeft uitgebreide ervaring met composable DXP.
Datum: donderdag 1 juni
Locatie: TRES, De Opslach 59 in Heerenveen
Taal: Engels
14.30 | Inloop en ontvangst
15.00 | Opening & sessie van Thomas Eldblom
16.00 | Borrel in TRES-pub
Bij deze waardevolle kennissessie aanwezig zijn kost je niks. We hebben je er namelijk graag bij. Er is slechts plek voor 50 deelnemers. Wacht dus niet te lang met aanmelden!